Motor og kjøreegenskaper

Chrysler Neon 1.6 kan skilte med brukbare kjøreegenskaper og en frisk turtalls-motor. Bremsene lever imidlertid ikke opp til dagens standard.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Som nevnt i forrige kapittel, hadde BMW en finger med i spillet da den 1,6 liter store Neon-motoren ble utviklet. Det betyr ikke at motoren er den mest moderne på markedet. Kun toppen er i aluminium og Chrysler har kun tatt seg råd til en enslig overliggende kamaksel.

Sprek på høye turtall

Når det er sagt - motoren er en hissig og underholdende kraftkilde. Når turteller-nålen passerer 4.000 o/min våkner den skikkelig til liv og byr på uvanlig kraftig akselerasjon, slagvolumet tatt i betraktning. Gassresponsen er i tillegg kvikk ved høye turtall, noe som gjør Neon til en overraskende sportslig og morsom bil på landeveien.

Med medaljen har en bakside. Årsaken til at motoren er så sprek på høye turtall, er at maksimalt dreiemoment er lagt helt opp på 4.550 o/min. Resultatet er at motoren oppleves som relativt død ved lave turtall, noe som i sin tur fører til at girspaken må benyttes hyppig.

Fin girkasse

Motor og kjøreegenskaper

Girspaken er imidlertid ikke noe plagsomt bekjentskap. Spaken er fornuftig plassert og glir lett i trinn. Det tar derfor kort tid før man behersker Neon, noe som øker villigheten til å overse at girkassen lager lavmælte klikkelyder ved bruk.

Drivstoff-forbruket er heller ikke skremmende. Vi målte et forbruk på 0,88 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som ikke er imponerende, men som heller ikke er unormalt høyt.

Direkte styring

Kjøregenskapene er i utgangspunktet gode. Demperne takler de fleste ujevnheter, selv om de må gi tapt når de blir tvunget til å konfrontere de dypeste hullene i Oslo-gatene. Styringen er både direkte og presis, men kunne etter vår smak gjerne vært noe tyngre.

Neon er en typisk understyrer og det skal svært mye til å provosere frem en bakhjulsskrens. I tillegg leverer bilen godt sidegrep ved svingkjøring, noe som resulterer i at bilen i utgangspunktet oppleves som tillitsvekkende.

For dårlige bremser

Motor og kjøreegenskaper

Man kan likevel ikke stole hundre prosent på Neon. Vi opplevde nemlig at bakvognen oppførte seg ustabilt ved nedbremsing i sving. Og når vi først er inne på bremsene, skal det nevnes at disse ikke lever opp til den standarden som råder i dag. Bremsene har nemlig store problemer med å takle ujevn friksjon i lengderetningen, noe som resulterer i at bilen trekker til siden når det ene hjulsettet har bedre feste enn det andre. Dette er ikke bra.

Håpløs antispinn

Som en kuriositet kan vi nevne at Neon er utrustet med det mest elendige anti-spinn-systemet vi har vært borti. Seriøse antispinn-systemer benytter både redusert motorkraft og bremser for å forhindre slipp på drivhjulene. Neon-systemet benytter kun bremsene. Når dette kombineres med treg elektronikk, blir resultatet håpløst. Systemet klarte i hvert fall aldri å bistå oss i vanskelige situasjoner.

Tro det eller ei - dette var det positive kapittelet. Les mer om plass og komfort i neste kapittel.