Motor og kjøreegenskaper

Motoren er den samme som sitter i Astra 1.8 og yter 125 hestekrefter. Vi hadde håpet på mer trøkk.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

125 hestekrefter i en såpass liten bil høres voldsomt ut, men klarte ikke uten videre å skremme oss.

Hvor er råtassen?

Corsa GSi veier rett over 1.000 kilo og med hjulene godt trukket ut i hvert hjørne, satte vi oss godt til rette for å ta fatt på svingene. 1,8-literen med 4 ventiler per sylinder og 125 hestekrefter gjør en god jobb i familiebilene til Opel, men sliter med å gi Corsa GSi den snerten vi var på utkikk etter. Det går for så vidt fort nok, men med de hissige bokstavene GSi på hver forskjerm burde det være mer trykk i seteryggen.

Turtallsmotor

Motor og kjøreegenskaper

Normalt er ikke det noe du setter veldig pris på, men på sportslige biler som denne, skal det være snert opp mot turtallssperren. Det er det også, selv om det er en ”vanlig” motor som er montert under panseret på Corsa GSi. Siden vi omtaler en GTI-bil, kan vi trygt si at det ikke trekker noe særlig under 4.000 omdreininger. Det er på høyt turtall det skjer, og du er nødt til å tyne motoren skikkelig og jage ut hver eneste lille hest, hvis du vil ha frem takter som trekker frem smilet hos sjåføren. Antispinnsystemet er aktivt hele tiden og kan ikke skrus av. Ille syne kanskje noen, men det er til å leve med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når vi er inne på stort uttak av effekt, hører det også med at du må holde hardt i rattet når du gasser på. Sporing til høyre og venstre er forholdsvis vanlig på motorsterke biler med forhjulstrekk, og slik er det på Corsa GSi også.

Kvikkstyrt

Liten og lett bil med lavprofilsdekk blir enkel å håndtere. Corsa GSi lystrer ordre uten å dvele, og når du er i humør til å leke litt, kan du ha det virkelig morsomt. Selv den minste rattbevegelse blir notert av forhjulene og med gode tilbakemeldinger fra dekkene er det ikke vanskelig å holde kursen selv om du bruker nesten det som finnes av veigrep. GSi-en liker seg i svingene og understyrer forsiktig når svingene blir for tøffe.

Under kraftig nedbremsing fikk Corsaen en lett dansing med baken. Det var nødvendig å korrigere med styringen for ikke havne oppe i stygge situasjoner. Dette er for dårlig.

Trang

Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke kupeen som er trang, men girkassen. Å røre rundt mellom girene her, minner om girkassene fra mer motorsterke råskinn. Den er trang, men presis og sjaltebevegelsene er korte mellom girene.

Sprelsk

Det er det lett å bli revet med av liten bil med såpass kraftig motor. Den er hard og stiv og innbyr på en måte til å bli brukt tøft som ikke andre biler gjør. Opel Corsa GSi innbyr til å bli kjørt hardt, og det er gøy selv om prikken over GTI-en mangler.

Mer om bøtteseter, bråk og sportsunderstell finner du her.