Motor og kjøreegenskaper

Stikkordene er 200 hestekrefter og firehjulstrekk – Volvo S60 AWD er en effektiv kjøremaskin.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

S60 med stor motor og forhjulstrekk har en tendens til helst å ville rett frem, med det nye AWD-systemet har S60 fått en mye bedre balanse.

Kjapp

Andre firehjulsdrevne Volvoer sliter med en viskosedifferensial som reagerer for tregt til at svingegenskapene forbedres, systemet er mer innrettet for fremkommelighet. I S60 AWD er firehjulstrekket basert på en Haldexkobling som styres elektronisk.

Forskjellen ligger i hvor raskt bakhjulene beordres til å ta sin del av ansvaret. I S60 AWD skjer det så raskt at oppførselen ligger nær biler med konstant drift på alle fire hjulene. Dette innebærer at du under normal kjøring merker at bilen har bedre balanse i svingene, og du kan lirke frem litt overstyring skulle det være ønskelig.

For komfortabel

Volvo S60 er myk, men det er mulig å beholde komforten uten for mye opp og ned bevegelser i understellet. Det har konkurrenter fra Tyskland vist. Det tar tid før S60 samler seg etter rystelser, og på norske veier med masse telehiv blir det slitsomt med så mye bevegelse. Det virker ikke som om dette har noe betydning for veigrepet.

Motorvei passer S60 svært godt. Det er sjelden vi kjører normale biler som så til de grader innbyr til langtur. Ingen av unotene på melkeruteveiene er med, faktisk kan det virke som om Volvo har gjort en avveining – og at de har endt opp med å prioritere motorveikomfort.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lettrykksturbo

Motor og kjøreegenskaper

Volvo S60 kommer til Norge med tre forsjellige femsylindrede motorer. De har hver sin variant av turbo på Volvo-språket: lavtrykksturbo, lettrykksturbo og høytrykksturbo. S60 AWD kommer med en 2,4-liter med lettrykksturbo og 200 hestekrefter ved 6.000 o/min.

Mest karakteristisk ved motoren er tidlig og flat dreiemomentkurve. Allerede ved 1.800 o/min disponeres 285 Newtonmeter (Nm), og de beholdes til turtelleren passerer 5.000 o/min.

Med en slik motorkarakteristikk kan automatgir virke unødvendig. Testbilen var utstyrt med automatgir (Geartronic), og nødvendig eller ikke, når det først var montert var det lett å bli venner med. Det er mulig å låse bilen i alle gir. Manuelt girvalg fungerte godt nok til at det ble naturlig å bruke denne funksjonen aktivt.

Gode hjelpere

Nødbremsassistanse og bremsekraftfordeling sikrer god bremseeffekt. Elektronisk stabilitetskontroll (antiskrens) er på listen over ekstrautstyr. Prisen er 8.350 kroner. I samarbeid med antispinnsystemet og bremsene sikrer dette fornuftige tilleggsutstyret at ufrivillig skrens kveles i tilløpet.

Motor og kjøreegenskaper

En ting Volvo skal ha spesiell skryt for er skikkelige lyktpussere. I saltslapsen på norske veier er dette til stor hjelp, og en viktig del av sikkerheten. Hvem vil ikke ha lengst mulig tid på seg hvis en nødsituasjon skulle oppstå. Det får du best med rene lykter og god sikt.

Her kan du lese om plass og komfort.