Motor og kjøreegenskaper

Stort bedre kan det ikke gjøres. Dette er en kompromissløs bil hvor energiske sjåfører kan få utløp for de mest hasardiøse lyster.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det kan sies mye om denne bilen, men motor og kjøreegenskaper er det ingen feil på. En uerfaren sjåfør vil sågar kunne føle at dette blir i meste laget. Vi derimot har hatt den beste arbeidsdagen på lange tider og det er selvfølgelig mye på grunn av motoren.

Turbobokser

WRX STi er utstyrt med en firesylindret boksermotor som yter 265 hestekrefter ved 6.000 omdreininger, og 343 newtonmeter ved 4.000. 0-100 kilometer skal i følge fabrikken gå unna på 5,5 sekunder, og det tror vi er riktig. Sparket fra motoren er formidabelt og levner ingen tvil om at den kan jobbe hardt. Under 4.000 omdreininger skjer det i STi-sammenheng ingenting, men med en gang viseren i den store senterplasserte turtelleren passerer firetallet er galskapen i gang for alvor. Det sporer til begge kanter og fortapte vinterdekk sliter en tafatt kamp for beholde festet. De er maktesløse sant det ikke går rett frem og veien er helt tørr.

Velger du førstegir, gir full gass og bråslipper kløtsjpedalen presterer du 0-60 på et øyeblikk. Det er nesten som å bli påkjørt bakfra av en lastebil. Når du legger inn neste gir fortsetter løpet og du må slippe opp pedalen før turtallsperren slår inn på 7.750 omdreininger. Hvis ikke risikerer du astronomiske bøter, lange perioder i mopedbil (denne krever ikke førerkort) og spikring av paller.

Nytt

STi er ikke en ”chiptrimmet” WRX. 80 prosent av denne motoren er ny i forhold til den vanlige WRX motoren. Blant annet er blokken forsterket og stempler, ladeluftkjøler og manifolder er nytt. Den har også variable ventiltider. Slagvolum, boring og slaglengde er det samme som for WRX.

6 trinns

Motor og kjøreegenskaper

STi har en sekstrinns girkasse og det virker som om den greit tåler den brutale påkjenningen som motoren gir. Girkassa er tettsteget og passer bilen ypperlig. Det er for eksempel ikke noe problem holde seg over 4.000 omdreininger hele tiden, noe som er vesentlig for å kunne utnytte effekten maksimalt. Vi ville gjerne utfolde oss litt ukritisk og valgte å gjøre det på en lukket bane. Den var svært glatt og banen var omkranset av store myke brøytekanter. Hjulene på bilen gikk antagelig tre ganger så langt som bilen beveget seg, men WRX STi er svært letthåndterlig. Lange slake svinger kunne tilbakelegges med herlig hjulspinn, og vi kunne enkelt beholde øynene på veien gjennom siderutene. De burde forresten hatt vindsviskere de også.

På alle fire

Vi regner ikke med at det er så mange som er tvil, men firehjulstrekk hører med. På WRX STi skjer fordelingen mellom for- og bakaksel gjennom en mekanisk senterdifferensial. Bilen har også differensialbrems både foran og bak. Du har dermed permanent drift på alle hjulene og det kommer godt med. En følsom gassfot klarer å utrette mye, og du kan nesten styre bilen med gassfoten.

Over- og understyrt

Motor og kjøreegenskaper

Vanligvis pleier biler og være enten det ene eller det andre. Her er det begge deler. WRX STi er finjustert og gir deg akkurat det du ber om. Kommer du inn i en sving og slipper gasspedalen, blir du behandlet deretter. Bilen skjener ut mot kanten. Legger du dermed inn et lavere gir og planter pedalen i teppet, får du en helt annen reaksjon. Baken kommer akkurat passe ut og stiller opp bilen i riktig retning. Dette er fortryllende oppførsel.

Felger og bremser

WRX STi er utstyrt med felger i dimensjonen 17x7,5 tommer, altså en halv tomme bredere enn WRX-felgene. Dekkene er i størrelse 225/45-17. Gode bremser er også i høyeste grad nødvendig. Subaru tok ingen sjanser og valgte Brembo-bremser. Foran er det firestemplede kalipere og bak er det tostemplede kalipere. ABS-systemet har nå også fått en G-sensor som måler kraften sideveis.

Å kjøre WRX STi er herlig. Hvordan er det så med komfort. Finnes det i det hele tatt?

Les mer her.