Motor og kjøreegenskaper

Motoren er deilig og firehjulstrekken fungere som lim. Likevel er det noe som skurrer.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Svært få biler kan hamle opp med en motorsterk bil med konstant firehjulstrekk når det gjelder effektiv kjøring på svingete vei. Selv om vi antagelig kjører raskere med Passat W8 enn med de fleste andre biler, er det vanskelig å få den helt gode følelsen.

Fortjener tillit

Problemet er at vag styring og at bremser uten den helt store følelsen automatisk får deg til å holde litt igjen. Vi fryktet at den store motoren skulle få den allerede understyrte Passaten til bare å ville gå rett frem. Jobben som er gjort med understellet kombinert med konstant firehjulstrekk basert på en Torsen-differensial gjør W8 til den Passaten som er mest glad i svinger.

Det er en deilig følelse å kunne rette opp bilen med gasspedalen, og når du er blitt vant til Passatens oppførsel er det utrolig hvor mye motorkraft Passaten tåler i utgangen av en sving.

Forbikjøringsrakett

Motor og kjøreegenskaper

I vanlig landeveishastighet har automatgirkassen valgt femtegir, og motoren rusler lydløst rundt så vidt over tomgangsturtall. Plutselig oppstår det en mulighet for å kjøre forbi traileren som ligger foran. Med gassen i kickdown-posisjon velger, om enn noe tregere enn ønskelig, automatgirkassen andre gir – og du er forbi på et blunk.

Det er raskere å bruke den manuelle funksjonen i Tiptronic-kassen, men du har så mye krefter til rådighet at det er knapt nødvendig. Faktisk ble de fleste forbikjøringer for vår del foretatt med en avslappet ett stegs nedgiring og litt forsiktig gass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Somler

Tiptronic-kassen i Passat W8 somler. Sprinten 0-100 km/t tar 6,8 sekunder hvis du velger den sekstrinns manuelle girkassen, men hele 8,1 sekunder med Tiptronic-kassen. Differansen på 1,3 sekunder er for eksempel over dobbelt så stor som skillet mellom manuell og Tiptronic i Audi A6 med firehjulstrekk og biturbomotoren på 2,7-liter. Her er det mange faktorer som spiller inn, men Passatens Tiptronic-kasse føles heller ikke like kvikk.

Lett jogging

Motor og kjøreegenskaper

Selv om det er gøy med Passat W8 på svingete veier i Norge vil tilværelsen til en W8 stort sett bestå i lett jogging med en og annen spurt. Den er laget for å holde følge med trafikken i filene lengst til venstre på tyske motorveier. Der er det rå kraft som gjelder, og Passat W8 henger godt med andre tyske V8-biler med sine 275 hestekrefter ved 6.000 o/min, og 370 Newtonmeter allerede ved 2.750 o/min.

W8-motoren leverer kreftene jevnt og kraftig, men fra litt over 4.000 o/min er skyvet uvirkelig for en mellomklassebil.

Neste avsnitt handler om plass og komfort.