Motor og kjøreegenskaper

Ved hjelp av to desiliter ekstra slagvolum og mer avansert ventilstyringsteknikk har Porsche 911 Carrera fått mer effekt og økt dreimoment.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Porsche byttet nemlig nylig ut sin 3,4-liter med en oppgradert 3,6-liter. Motoren er selvsagt fortsatt en bokser-konstruksjon, en motortype som i hovedsak kun benyttes av to bilprodusenter, Porsche og Subaru. Bokser-konstruksjonen kjennetegnes ved at sylindrene ligger vannrett på veivakselen, noe som gjør at den skiller seg fra både V- og rekkemotorene.

370 Nm

Porsche har tatt ut hele 320 hestekrefter av den seksylindrede kraftkilden, noe som betyr at den tyske bilfabrikanten har tynet ut nesten 100 hester per liter slagvolum. Hvordan har de klart det? Vel, det er selvsagt skrevet tykke bøker om denne motoren. Vi tar snarveien og begrenser oss til å fortelle at den er utrustet med fire ventiler per sylinder, variable ventiltider og variable ventilløft. Ved hjelp av denne teknologien er 320 gamper på plass ved 6.800 o/min. Maksimalt dreiemoment, 370 Nm, oppstår ved 4.250 o/min.

Tiger i bur

Dette er pene tall, men motoren oppleves faktisk som enda kraftigere i virkeligheten. En eksplosiv gassrespons, brutal akselerasjon og voldsomme fartsressurser sørger for at Porsche 911 er en opplevelse helt utenom det vanlige. Vi har lett med lys og lykte, men klarer ikke å finne mer enn to alvorlige problemer med bilen. Det første problemet er at bilen er alt for dyr for vanlige lønnsmottakere. Det andre problemet er at man i Norge er avhengig av tilgang på lukket bane for å finne ut hva bilen virkelig duger til. Det å eie en Porsche 911 i Norge, uten å gi den regelmessige lufteturer på bane, kan nærmest sammenlignes med holde en tiger i bur. Begge deler er etisk betenkelig - for ikke å si forkastelig.

Rå girkasse

Motor og kjøreegenskaper

Mange vil hevde at Porsche 911 skal kjøres med manuell girkasse, og det må innrømmes at vi var blant disse. Men etter å ha testet bilen med Porsches automatgirkasse, Tiptronic S, har vi moderert vår oppfatning. For denne kassen er ikke bare rask - den er ekstremt rask. I tillegg er den ekstremt kickdownvillig, noe som resulterer i at kassen er i stand til å kaste seg ned fra 5. til 2. gir i løpet av tideler.

Klar for aksjon

Girkassen er med andre ord svært sportslig, noe som også oppleves ved at den bruker svært langt tid på gire opp hvis man plutselig blir nødt til å gå av gassen ved høyt turtall. Girkassen girer ikke opp, men forblir i trinn, noe som gjør at turtallet forblir høyt. Dette sørger i sin tur for at motoren er super-klar så snart du bestemmer deg for å gi den mer bensinpåfyll.

Det er selvsagt også mulig å betjene kassen manuelt, via knapper på rattet. Dette krever imidlertid litt tilvenning og vi hadde nok foretrukket spaker fremfor knapper.

Lettkjørt i byen

Selv om girkassen er blant verdens raskeste, fungerer den overraskende komfortabelt i byen. Forklaringen er å finne i elektronikken, som til enhver tid overvåker førerens kjøremønster og tilpasser sjaltingen etter dette. Når vi først er inne på bykjøring, må det nevnes at vi lot oss forbause over hvor lettkjørt 911 faktisk er. Sikten bakover er forbilledlig, og hvis man i tillegg har ryggesensorer, slik vårt testeksemplar hadde, går både lukeparkering og manøvrering i trange bygater som en lek.

Herlig styring

Men det er selvfølgelig motor- og landeveien bilen er bygd for. Det er der du virkelig får glede av den tunge, direkte og deilige styringen, som formidler svært god kontakt med forhjulene og som lystrer de minste rattutslag. Det er her du får gleden av det stive oppsettet, som gjennomsyrer hele bilen og som sørger for et veggrep av de sjeldne.

Firehjulsdrift

Motor og kjøreegenskaper

Veggrepet forbedres ytterligere ved at 911 Carrera 4 er satt opp med firehjulsdrift. Ved behov sørger en viskositetskobling for å formidle mellom 5 og 40 prosent av motorkreftene til forhjulene, noe som i sin tur sørger for at man får utnyttet de brede fordekkene enda bedre. Selv om gokart-følelsen kommer snikende, skal man imidlertid være forberedt på at man tross alt kjører en bil der minimum 60 prosent av de voldsomme kreftene går rett til bakhjulene. Selv Porsche 911 Carrera 4 kan komme med hekken hvis den provoseres hardt nok.

Brutale bremser

Likevel, det er den nøytrale oppførselen, den flotte retningsstabiliteten og det herlige grepet i sving som særpreger bilen. I tillegg oppfører bilen seg stabilt ved nedbremsing i sving.

Det vi likevel ble aller mest imponert over, er bremsene. Når stemplene griper tak i de enorme skivene, som i front er av den ventilerte typen, kjenner man virkelig G-krefter på kroppen. Det at bilen i tillegg oppfører seg stabilt under en slik voldsom retardasjon, er ytterligere egnet til å øke respekten for bilen.

Men Porsche 911 har ikke bare en brutal motor, en superrask girkasse og rå bremser - bilen er i tillegg usedvanlig komfortabel. Les mer om skinnseter, tøffe instrumenter og utstyr her.