Motor og kjøreegenskaper

Mercedes satser på kompressor i motsetning til mange av sine konkurrenter. Det er spennende og annerledes og motoren i testbilen er skreddersydd for en liten kupé.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når du starter opp motoren hører du med en gang at lyden er litt annerledes enn det vi er vant til fra uladete firere. Det er snerr i en kompressormotor, og det blir mer og mer av det jo høyere opp i turtall du kommer. Motoren har et totalt slagvolum på 2,3 liter og yter 197 hestekrefter.

Jevnt skyv

En kompressor lader motoren jevnt over hele turtallsregisteret, og motoren trekker også skikkelig helt fra bunn. Når du trykker på gassen i en 230 Sportcoupé sparker det godt unna. Det omtrent som å ha en sekssylindret motor under panseret. Gjennom turtallsregisteret trekker det jevnt og trutt, men den er friskest over 3.000 omdreininger. Kraften varer helt til turtelleren treffer turtallssperren.

Tung

197 hestekrefter i en Sportcoupé er akkurat passe. Det går godt unna, men en egenvekt på 1.500 kilo gjør at de ville prestasjonene uteblir. Det er kanskje ikke så viktig for kjøpegruppen heller, men vi tror ikke mange vil ha noe å utsette på de åtte sekundene det tar å frese opp til 100 kilometer i timen.

Komfortgir

Automatgiret på testbilen er av den makelige typen. Selv om du velger sportsprogrammet må du provosere girkassen med flittig gassbruk for å få den til å sjalte kvikt. Vi skulle gjerne hatt raskere respons fra girkassen, men den sterke motoren redder hovedinntrykket av Sportcoupé. Sjaltingene går mykt og behagelig for seg uansett hvor på turtallet du befinner deg. Du kan også sperre girkassen i de respektive girene ved å trekke spaken mot venstre. Skulle du derimot gasse så mye at du treffer turtallssperren girer bilen opp et gir likevel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sportslig

Motor og kjøreegenskaper

Dette høres ut som en selvmotsigelse i forhold til forrige avsnitt, men bilen er sportslig. Det kommer både av den sterke motoren, men også av sportspakken Evolution som blant annet innbefatter mindre bakkeklaring og 17-tommers felger med dekk i dimensjonen 225/45-17. Styringen er direkte og bilen følger alle bevegelser med rattet til punkt og prikke. På medaljens bakside noterer vi litt dårlig retningsstabilitet.

Sitter godt

Det er ikke mye å utsette på veigrepet, og selv med vinterdekk satt bilen som klistret. I svingene har den en tendens til å overstyre og når det blir vått og sleipt er det viktig å passe på. Baken kommer fort og det kan skape stressende situasjoner for noen, mens andre kanskje gjør det med vilje og setter pris på denne oppførselen.

Lenk til plass og komfort