Motor og kjøreegenskaper

Mercedes-Benz E 220 CDI har en fin motor, en nydelig automatgirkasse, glimrende kjøreegenskaper og kraftige bremser.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

E 200 CDI kommer ikke til Norge før i september, og E 220 CDI, som koster 532.000 kroner, er foreløpig det rimeligste medlemmet i den nye E-klasse-familien. CDI er trebokstav-forkortelsen for common rail dieselmotorer, og tallet 220 skulle tilsi at motoren har et slagvolum på 2,2 liter. Men Mercedes-Benz har nok tatt i litt hardt denne gangen, motorens slagvolum er nemlig begrenset til 2.148 kubikkcentimeter.

Kraftig nok

Det betyr ikke at vi har noe å utsette på denne kraftkilden. Med tanke på bilens vekt, drøye 1,6 tonn, klarer motoren seg overraskende bra. Motoren, som yter 150 hestekrefter og 340 Nm, leverer naturligvis ikke den samme brutale kraften som storebror 270 CDI. Likevel er motoren kraftig nok til å trekke den store bilen fra 0-100 kilometer i løpet av akseptable 10,3 sekunder - med automatgir.

Motoren trekker godt fra lave turtall og produserer et fint spark når den passerer 2.000 o/min. Deretter trekker det godt opp mot rødmerkingen ved 4.600 o/min. Kreftene er også tilstrekkelige til at trygge forbikjøringer enkelt lar seg gjennomføre.

Pen gange

Kraftkilden er stillegående og kan knapt høres ved tomgang, noe som delvis skyldes god isolering av motorrommet. Motoren er relativt stillegående også ved høyere turtall. Fordi turtellernålen legger seg pent på 2.000 o/min i 5. gir, er motorstøy aldri noe problem i norske hastigheter. Også når det kommer til vibrasjoner har Mercedes-Benz lyktes godt med denne motoren, som har en sivilisert og myk gange.

Forbruket er også akseptabelt. Vår testbil klarte seg med 0,84 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som på ingen måte er avskrekkende, bilens størrelse tatt i betraktning.

Komfortable skift

Motor og kjøreegenskaper

Den norske Mercedes-importøren har med den nye E-klassen tydeligvis bestemt seg for å slå på stortrommen. Bilen leveres nemlig med automatgirkasse som standardutstyr. Og dette er ikke noen hvilken som helst girkasse, men et sjalteverktøy som på Mercedes-manér produserer svært myke og komfortable girskift. Kassen er i tillegg relativt kickdown-villig og tillater nedsjalting fra tredje- til andregir opp til 2.300 o/min.

"Manuell" funksjon

Ved å skyve den behagelige girspaken til siden kan kassen gires "manuelt". Man har likevel ikke full kontroll over girvalget. Elektronikken overtar og kassen girer automatisk ned ved kickdown. Den girer også automatisk opp når man nærmer seg turtallssperren.

Kassen er satt opp med to valgfrie programmer - sport og vinter. Sistnevnte program gir et mer avslappet sjaltemønster.

Fantastisk komfort

Selv om girkassen gir et svært godt inntrykk, så er det verken den eller motoren som imponerer mest ved nye E-klasse. For det mest forbløffende ved denne bilen er det fantastiske demper- og fjæringsoppsettet. Hvordan Mercedes-Benz har klart å utvikle dette hjulopphenget, vet ikke vi. Men det vi vet er at akselavstanden har økt med drøye to centimeter og at nye E-klasse er blant de mest komfortable bilene vi noensinne har kjørt.

Vi utsatte bilen for alt vi klarte å finne på av prøvelser; hull og smådumper, grusveier og telehiv, trikkeskinner, fartsdumper og brostein. Men resultatet var alltid det samme - nye E-klasse formelig svever over ujevnhetene.

Taxi-sjåførens drøm

Motor og kjøreegenskaper

Også forrige generasjon E-klasse var en svært komfortabel bil. Likevel - denne gangen har Mercedes-Benz tatt et sjumilssteg. La oss si det sånn - med denne bilen er vi rimelig sikre på at Mercedes-Benz vil få et enda bedre grep om det europeiske taxi-markedet.

Bilen er ikke bare usedvanlig komfortabel, den er i tillegg lettkjørt i byen. Skrå A-stolper gir god sikt fremover, mens elektrisk nedfellbare hodestøtter gir overraskende god sikt bakover. Når dette kombineres med en svært god svingradius og automatgirkasse, blir bilen overraskende lett å manøvrere i trange bygater.

Kjører godt

Det betyr selvsagt ikke at eiere av nye E-klasse skal holde seg unna landeveien. Tvert i mot. Bilen kjører nemlig svært godt. Styringen er riktig nok ikke blant de mest direkte vi har vært borti. Men selv om man må gi styringen klarere ordre enn man må i biler med mer sportslig styring, er bilen morsom på svingete veier. Styringen formidler nemlig god kontakt med forhjulene, samtidig som den er presis nok til å gi deg følelsen av full kontroll. I tillegg sitter nye E-klasse godt i svingene. Krenging er ikke noe problem og den beskjedne hellingen som oppstår i skarpe svinger viker som dugg for solen så snart veien retter seg ut igjen.

Bakhjulsdrift

Ved aggressiv svingkjøring i lave hastigheter vil man oppdage at bilen har tendenser til understyring. Men hvis du slår av det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) og beveger deg ut på glatt underlag, vil du merke at bilen fortsatt er bakhjuldrevet. E 220 CDI kan med andre ord komme med hekken, men gjør det på en udramatisk måte og er relativt grei å ta inn igjen.

Avanserte bremser

Nye E-klasse er utstyrt med såkalte SBC-bremser (Sensotronic Brake Control). Disse bremsene er et kapittel for seg, men vi nøyer oss med å konstatere at den tradisjonelle bremsekraftforsterkeren er erstattet av et elektronisk system som styrer bremsekraften til hvert enkelt hjul. Dette skal sørge for en langt bedre fordeling av bremsekraft, noe som blant annet viser seg ved at bilen opptrer svært stabilt ved nødbremsing både på rett vei og i sving.

Viktige tideler

Motor og kjøreegenskaper

Fordi bremsepedalen i praksis kun leverer elektroniske signaler, slipper man ristingen som vanligvis oppstår ved bråstopp med blokkeringsfrie bremser (ABS). I tillegg reagerer bremsene raskere på førerens signaler enn tradisjonelle bremser, noe som i beste fall kan utgjøre de avgjørende tidelene som forhindrer en ulykke. Dybdeforskjellen mellom gass- og bremsepedal er i tillegg liten, noe som resulterer i ytterligere innsparte mikrosekunder.

Måtte strekke oss

Elektrohydraulikk eller ikke, faktum er i hvert fall at bremsene fungerer svært godt og effektivt får stopp på den tunge bilen. Det skal imidlertid nevnes at vi synes bremsepedalen burde bunnet noe tidligere. Vi måtte i hvert fall strekke oss unødvendig langt før pedalen var i bunn.

Fotbrekk

Vi opplevde også at det luktet spylevæske ved nødbremsing. Hva dette kommer av vet vi ikke, vi så i hvert fall ikke spor av spylevæskesøl i motorrommet. Vi må også nevne at Mercedes-Benz også denne gangen har valgt fotbrekk-løsningen. Vi ville foretrukket håndbrekk.

Nye E-klasse kan altså skilte med en fin motor, en flott girkasse, et fantastisk hjuloppheng og gode kjøreegenskaper. La oss ta en titt på plass om komfort.