Motor og kjøreegenskaper

Styrke er vel og bra, men det koster også. Blant annet er det sterk gjennomstrømning i bensintanken.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

XL7 har fått en oppgradert V6 motor hvor sylindervolumet har økt til 2,7 liter. Dette sammen med manuell girkasse gjorde XL7 til en friskus å kjøre.

Mye effekt

Den andre V6-motoren med 144 hestekrefter har vi kun kjørt med automatgir, og denne versjonen av V6-eren imponerte ikke så veldig. Nå er derimot saken en helt annen. Fjerning av automatgiret og en effektøkning på 29 hestekrefter har gjort underverker. Det sparker godt fra, og XL7 blir forholdsvis sprek i denne utførelsen.

Motoren er sterk over mesteparten av turtallsregisteret, men gir seg litt mot slutten. Da blir det mye brøling og lite fremdrift. Det bidrar nok også til at bensinforbruket ble så høyt som det ble. Hele 1,22 liter på mila måtte vi tåle. Med tanke på motorstørrelsen er det ikke så ille, men til daglig vil det nok likevel oppleves som litt drøyt.

Firehjulsdrift

XL7 har firehjulsdrift av den barske typen. Her er det ingen viskositetskobling som kobler ut og inn. I utgangspunktet har du bakhjulsdrift og skulle fremdriften avta kan du koble inn forhjulene, også i fart. Driften til forhjulene besørges av en mekanisk fordelerkasse. For de aller tyngste oppgavene har du også lavserie. Firehjulsdriften virker bra, men den kan ikke brukes på fast underlag. Selv til de mest avsidesliggende plasser kommer XL7 seg godt frem, og vi noterer også god bakkeklaring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Typisk oppførsel

Oppførselen er forholdsvis typisk for klassen. Den liker ikke at du er altfor aktiv på landeveien. XL7 føyer seg dermed inn sammen med flere av de små firehjulstrekkerne. Det krenger i svingene, understyringen er fremtredende og i byen merker du at svingradiusen er dårlig.
Forbikjøringer går som en lek. Du skvetter forbi bilen foran og det er ikke stressende i det hele tatt. Når trafikklysene i byen skifter fra rødt til grønt, er det en og annen med fancy Audi som får seg en overraskelse når XL7-en bykser fremover.

Dunk og smell

Motor og kjøreegenskaper

Selv om det krenger i svingene oppleves fjæringen som hard i dumper. Fartsdumper og hull forplanter dunk og støtt effektivt inn i kupeén. Det er ikke noe behagelig, men plagene er verst for de som sitter på. Når du kjører har du tross en del av skylden for det som skjer. Det er slik at en XL7 ikke er en bil for langturer med passasjer. Den egner seg helt klart best til å gjøre unna praktiske gjøremål.

Og det er praktisk denne bilen er. Dette kapittelet er preget av det positive med sterk motor og firehjulsdrift og litt negativt i avsnittet om kjøreegenskapene. I neste kapittel kommer vi til det andre glansnummeret til XL7, nemlig plass.