Motor og kjøreegenskaper

Med uavhengig hjuloppheng og selvbærende karosseri har Pajero samme konstruksjon som en hvilken som helst familiebil.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

En terrengbil kan aldri få like gode kjøreegenskaper som en lavere bil. Det er ikke fysisk mulig, men det er mulig å komme langt på vei. Det er Pajero et bevis på.

Gode kjøreegenskaper

Og selv om du ikke vil trives med inspirert kjøring på svingete vei i en Pajero, trenger du ikke å kjøre mange meterne før du kjenner at denne terrengbilen ikke er som alle de andre. Personbilfølelsen er påtakelig, og kjøreegenskapene er gode. På landeveiskjøring vil du sette pris på at retningsstabiliteten er god. Det er nyttig og avslappende på langkjøring.

Noe av det som gir mest følelse av kjøre terrengbil, er girkassen. Spaken gir litt fornemmelse av gire med et spett, og sjaltebevegelsene fra gir til gir er lange.

Traust 2,5 liter

Under panseret på Pajero sitter det en firesylindret motor med 2,5-liters slagvolum. 115 hestekrefter finner veien til svinghjulet, og den har et dreiemoment på 240 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Motoren utstyrt med turbo og ladeluftkjøler, men har bare en overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder. Motoren passer bilen godt. Selv 3,2-literen gjør ikke Pajero til en gateracer, og du skulle tro at denne motoren var skikkelig stusselig i den tunge bilen. Men, motoren er seig og trekker ganske godt på riktig turtall. Likevel må vi gire ned litt oftere enn det vi synes er optimalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beskjedene ytelser

For de som er på jakt etter det lille ekstra vil nok dette fortone seg litt tamt. 0-100 kilometer i timen tar hele 18,2 sekunder og det bekrefter inntrykket vårt om at motoren ikke holder mer enn akkurat. Forbikjøringer og lignende blir slitsomt, og det kan kun anbefales etter lengre planlegging slik at det kan foregå på en trygg måte.

Firehjulsdriften

Motor og kjøreegenskaper

Ved vanlig kjøring har Pajero drift på bakhjulene, men i hastigheter opp til 100 kilometer i timen kan du koble inn - eller ut - firehjulsdriften. Med firehjulsdrift innkoblet er fordelingen mellom for- og bakaksel 33:67, men viskositetskoblingen på mellomakselen kan fordele kreftene til å bli 50:50 dersom forhjulene begynner å miste grepet.

For ekstrem terrengkjøring har Pajero også mulighet til å sperre differensialen på mellomakselen både i høy- og i lavgir. I lavgir har du dessuten muligheten til å sperre differensialen på bakakselen også. Pajero har med andre ord mange muligheter hvis du skulle få behov for god fremkommelighet. På løst underlag tok vi oss veldig godt frem, og vi tviler på det er mange som vil etterlyse flere hjelpemidler på ulendt underlag.

Les mer om plass og komfort her.