Motor og kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er godt tilpasset mellomklassen, med høy grad av komfort kombinert med godt veigrep.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

På toppen kommer en dieselmotor som fullt ut gjør jobben sin, og plasserer Vectra i klassen for komfortable milslukere.

Ikke av

Et av de beste ESP-systemene vi har erfart sitter i Vectra. Systemet bremser inntil tre hjul ved skrens, og tillater mye før det griper inn. Svært få vil merke den usynlige hjelperen som gjør Vectra til en mye tryggere bil.

De fleste fabrikanter gir føreren fortsatt muligheten til å skru av ESP-systemene ved behov. Slik er det ikke i Vectra, du må eventuelt inn i sikringsboksen for å koble ut systemet. Det er to problemer knyttet til dette; for det første kan bilfabrikantene skjule modeller med håpløse kjøreegenskaper bak elektronikk, og for det andre er det en smule arrogant overfor oss nordboere som av og til må kjøre på ubrøytet vei vinterstid.

Godt skjult

Skulle Vectra inneha lurvete kjøreegenskaper på noen områder er de svært godt skjult. Sjelden kjører vi mellomklassebiler som så forutsigbart og selvfølgelig takler å bli presset inn i vel trange svinger, og som når motorveien dukker opp, serverer god komfort like selvfølgelig.

Motor og kjøreegenskaper

Mye ligger i at nye Vectra er mye mer vridningsstiv enn forgjengeren. Også lette hjuloppheng sørger for rask reaksjonstid og sørger for stabilitet. Særlig ved hard oppbremsing over smådumper viser Vectra hvor effektivt og stabilt nødsituasjoner kan håndteres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lett glemt

I testbilen satt en 2,2-liters dieselmotor på 125 hestekrefter ved 4.000 o/min. Den konsentrerer seg om å levere det den skal uten å bråke. Ofte oppleves dieselmotorer som at stillheten må ofres for å få skyvet.

Med et dreiemoment på 280 Nm(Newtonmeter) ved 1.500-2.750 o/min kan forbikjøringer foretaes i omtrent hvilket gir du vil. Og for motorinteresserte er det fascinerende hvordan hestekreftene overtar under akselerasjon. Det er når turtelleren nærmer seg det røde at det er tydelig at det sitter en dieselmotor under panseret. Akselerasjonsviljen dør mer hen enn i en bensinmotor der kreftene mer brått tar slutt eller sperres inne.

Gjennomført

Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke mye som skurrer når det er snakk om motor og kjøreegenskaper for nye Vectra. For å gjøre bra bedre skulle vi imidlertid ønske oss mer direkte styring, og en girkasse med litt mer følelse. Slik girkassen er nå er det helt klart at komforten er prioritert.

Neste kapittel tar for seg plass og komfort i en bil som har vokst på alle områder.