Motor og kjøreegenskaper

Med automatkasse og en toliters V6-motor under panseret klarer X-type 0-100 på 10,8 sekunder. X-type 2.0 V6 er passe rask og den tilbyr kjøreegenskaper som langt overgår effekten.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Jaguar har tatt ut 156 hestekrefter av X-Type 2.0, noe som er litt mindre en BMW tar ut av sin 320i. BMW 320 har et slagvolum på 2,2 liter og yter 170 hestekrefter. Vi skjønner at BMW har valgt å ikke kalle modellen for 322. Det klinger ikke helt bra. Det samme gjelder for Jaguars V6-motor, som har et slagvolum på 2,1 liter. Det er heller ikke et produktnavn med smell i.

Vi begynner på bunn

Vi begynner med det vi er mest misfornøyd med, nemlig trekkraften. Et maksimalt dreiemoment på 196 newtonmeter sammen med 156 hestekrefter er ikke all verden, og vi merker godt at bilens vekt på 1.425 kilo er mer enn nok å dra på. Vi legger også litt av skylden på automatkassen. Skal du få til noe som er i nærheten av raske girskift må du gjøre det selv med girspaken.

Her slutter klagingen

Det er først når man trykker gasspedalen i bunn, at motoren viser litt arbeidslyst. Fronten reiser seg, og når turtallet passerer 4.500 omdreininger i minuttet leverer motoren et bra skyv helt opp til turtallsperren ved 7.000. Gjennom hele turtallsregisteret er motoren lavmælt og det er ikke en eneste vibrasjon å spore.

Medium girkasse

X-type 2.0 V6 Executive er tilgjengelig både med manuell og automatisk girkasse. Vi testet bilen med 5-trinns automatkasse (24.100 kr) - og angret ikke. Automatgir hører med på denne bilen. Girkassen leverer masse komfort og sjalter mykt og behagelig ved normal kjøring. Girkassen er ikke rask nok til at den duger ved aggressiv kjøring, men hvis du hjelper til og girer manuelt går det bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen vil kanskje synes at Jaguar kunne lagd en mer ukomplisert sjaltegate. Løsningen, slik den nå fremstår, er unødvendig kronglete. Men, dette er et av varemerkene til Jaguar. Det skal være slik.

Topp kjøreegenskaper

Motor og kjøreegenskaper

Motor og girkasse fungerte greit, men mer imponert ble vi over kjøreegenskapene. De er nemlig noe av det bedre vi har opplevd på en forhjulstrukket bil. Styringen er presis og tilbakemeldingene er gode. Det er med andre ord svært vanskelig å merke at motoren leverer kraften til forhjulene. Svinger håndteres på en glimrende måte og krengingen er også minimal. Det du også vil legge merke til, er at X-Type oppleves som en større bil enn den egentlig er. Dette skyldes sannsynligvis det faktum at bilen er svært retningsstabil og at den ligger tungt og stødig på veien.

Nøytral

X-Type oppleves som nøytral og du skal kjøre svært hardt før bilen går inn i skrens. Veigrepet er formidabelt og det er veldig moro kjenne sidekreftene rive i kroppen mens du slynges gjennom svingene. Skulle du presse på for hardt og oppleve skrens, vil det fortone seg udramatisk. Et snev at understyring kan spores, men ikke mer at det er til å leve med.

Sliter med småhull

Vi har, som den oppvakte leser forstår, svært lite å utsette på bilens kjøreegenskaper. Det skal imidlertid nevnes at vi har vært borti enda bedre dempere. X-type 2.0 V6 takler nemlig ikke de aller skarpeste ujevnhetene like godt som enkelte konkurrenter fra Tyskland. Vi opplevde i hvert fall at småhull forplantet seg opp i førersetet. Når det er sagt, demperne har ingen problemer med å takle verken lange ujevnheter eller fartsdumper.

Mer om plass og komfort finner du her