Motor og kjøreegenskaper

Honda har lenge praktisert avansert ventilstyring. Siste generasjon av teknikken heter i-VTEC.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Honda-motorer som har tilnavnet VTEC er utstyrt med variabel løfte-høyde på ventilene. Civic Type R som har i-VTEC-stempelet på motoren har også variable ventiltider. På denne måten har Honda laget en motor som trekker forholdsvis bra på lavt turtall samtidig som den er helt vill fra cirka 6.000 til8.000 omdreininger.

Rask

Det er dette turtallet som er riktig for Civic Type R, og det er i høyeste grad også her kjøregleden ligger. I første gir trekker det godt oppover og når du passerer 6.000 omdreininger har dekkene alvorlig trøbbel med å beholde festet. Turtallsperren slår inn rett over 8.000 omdreininger og ved en rask giring til andre legger turtelleren seg perfekt ned på 6.000 og moroa kan fortsette. Vel plassert på vår egen bane bekreftet Civic Type R at dette inntreffer ved flere girskift oppover i hastighet.

Med denne fremgangsmåten skal 0-100 kilometer i timen klares på 6,8 sekunder. Toyota Corolla T-Sport som 8 hestekrefter mindre er oppgitt til å bruke hele 8,4 sekunder.

6 gir

Girstanga har kule i aluminium og er montert på en utvekst i dashbordet. Sjaltebevegelsene er korte og presise og du har seks finjusterte gir til disposisjon. Det nødvendige sjettegiret gjør at du kan ligge på motorveien på et turtall det er mulig å leve med over tid. Med sjettegiret på plass kan du faktisk kjøre helt ned til 60 kilometer i timen. Da ligger turtelleren på 1.500 omdreininger og trenger du mer fart, er det bare å trykke inn gasspedalen. Denne motoren tåler å akselerere fra såpass lavt turtall.

Som klistret

Motor og kjøreegenskaper

Civic Type R elsker svinger. Maken til veigrep skal det mye til å finne maken til. Det føles som om bilen vil opp på to hjul lenge før den har tenkt å slippe taket. Det krenger absolutt minimalt og til tross for ekstremt mye krefter på forhjulene er det ikke mye plagsom understyring å spore.

Vektfølsom

Det er mest moro og kjøre Civic Type R alene. Ikke nok med at du slipper klaging fra passasjerer, men den har også best ytelser da. 200 hestekrefter er vel og bra, men et stakkarslig dreiemoment på 196 newtonmeter klarer ikke kamuflere stort inntog av passasjerer. Du merker tydelig at bilen går saktere for hver person som tar plass i setene.

Røykfylt

Ekskremt mye krefter på forhjulene har både fordeler og ulemper. Fordelen er at du stort sett slipper at baken kaster seg ut ved gasspådrag og den stort sett er veldig lettkjørt, også på våt asfalt som er en kjempeutfordring for dekkene på forhjulstrekkere med 200 hestekrefter. Ulempen eller fordelen, alt ettersom hvordan du ser det, er røyken som kan dukke opp fra forskjermene ut av svinger med lav fart. Det brenner ingen steder, det er bare forhjulene som sliter enda mer enn normalt.

Flere ulemper

Motor og kjøreegenskaper

Ikke nok med at det er glatt, og at visuelle effekter på grunn av hjulspinn kan skape frykt blant medtrafikanter, det sporer også enormt under akselerasjon. Rattet må holdes i et meget fast grep og konsentrasjonen bør være på topp skal du kunne utnytte all effekten fullt ut.

Kompromissløs

Civic Type R sitter god i svingene. Det kommer mye av sportslig understell og dekk i dimensjonen 205/45-17. Ulempen med dette er at det ikke finnes noen mellomting mellom fullt grep og null grep. På banen rigget vi opp en slalomløype og Civicen viste med all tydelighet at den liker og slenge med baken. Kontrasladdene ble ofte så kraftige at du like gjerne bare kunne lukke øynene å holde deg fast. Det hadde veldig lett for å snurre rundt.

Civic Type R er med andre ord en inspirerende kjøreopplevelse. Hvordan er det så med komfort? Finnes det i det hele tatt?

Risting, støy og varmt inneklima kan du lese om i dette kapittelet.