Motor og kjøreegenskaper

Sterk motor skaper neste alltid kjøreglede. Det gjør det her også og kjøreegenskapene følger opp forventningene

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Forutsigbarhet er et viktig element i en bils kjøreegenskaper. Renault Clio Sport er forutsigbar, men det er mer bevegelse under svingkjøring enn i for eksempel tyske konkurrenter. Det tar Clio igjen ved å være spesielt komfortabel for å være en GTI-bil.

Sterk motor

Det skal ikke rare fantasien til for å skjønne at en bil på 1.035 kilo blir kjapp med 172 hestekrefter. Motoren trekker godt i de fleste gir bare du kommer litt opp i turtall. Maksimalt dreiemoment og effekt inntreffer nemlig ganske likt. Antall newtonmeter er fulltallige ved 5.400 omdreininger, og samtlige hestekrefter har du tilgengelig ved 6.250 omdreininger.

Denne motorkarakteristikken antyder at Renault Clio Sport er en bil som liker et liv med høyt turtall. Det er ingen problemer forbundet med å la motoren jobbe på høyt turtall, støynivået er akseptabelt, og det føles også sterkt at det ligger en gevinst i å tyne motoren.

Tung girkasse

Girkassen gjør en god jobb med motoren, men spaken er tung affære. Den er tjukk og lang, og sjaltebevegelsene er lange. Den er også upresis og det er fullt mulig å bomgire. Det hadde også vært en fordel med seks gir.

Svinger lett

Clio liker å skifte retning. Lav vekt og direkte styring gjøre det enkelt ratte seg rundt på favorittveien. Servoen er litt tung, og det har den virkningen at den kan virke litt tungkjørt i byen, mens retningsstabiliteten er god. I svingene går det veldig nøytralt og pent for seg til det hele kulminerer med en tanke understyring. I vanlig marsjfart på svingete veier er Clio både svingeglad og sporsikker. Under akselerasjon sporer det mye, men det er også typisk for forhjulstrekkere med kraftig motor.

Myk

Motor og kjøreegenskaper

Til tross for at dette er en skikkelig versting, er den ikke spesielt hard i fjæringen. Den er faktisk ganske myk. Likevel håndterer Clio Sport motoren på en mesterlig måte. Det krenger litt, men denne fjæringen har også mange fordeler. Det kommer vi mer tilbake til i kapittelet om plass og komfort.

Bremsesikkerhet

ABS-bremsene på Renault Clio er utstyrt med elektronisk bremsekraftfordeler og panikkbremsassistanse. Begge deler er med på å høyne sikkerheten hvis en farlig situasjon skulle oppstå. Bremsene virker effektive, og holder lenge til vanlig bruk.

Plass og komfort finnes det lite av, men det som er finner du omtalt på denne lenken.