Motor og kjøreegenskaper

Lavt forbruk kombinert med en kjørevennlig motor gir stjerne i margen.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

De fleste særpreg er i ferd med å forsvinne fra de forskjellige lands bilmodeller, men C3 er fortsatt karakteristisk fransk med komfortabel landeveisfjæring.

Hva skjer?

Forutsigbarhet er en viktig del av det vi kaller sikre kjøreegenskaper. Citroën C3 reagerer forutsigbart på provokasjoner, men det blir av og til kamuflert av mye bevegelse i den komfortinnrettede fjæringen.

For styringen gjelder det motsatte. Den hastighetsavhengige servostyringen er direkte og fin, men kanskje litt vel mye i direkte kontakt med underlaget. Smådumper og vaskebrett kjennes direkte som rystelser i rattet.

Pen oppførsel

Til tross for relativt lavt dreiemoment, 118 Newtonmeter (Nm) ved 3.300 o/min., er 1,4-literen i C3 en fleksibel motor. Toppeffekten på 75 hestekrefter dukker opp ved 5.400 o/min. Motoren er sprek og fleksibel nok for bygater, og relativt stillegående i motorveihastighet. Største støyplage i C3 er dekkstøy.

Girspaken faller lett i hånden, og girkassen gjør en god jobb selv om vi foretrekker mer kontante girkasser. Det er nok ikke girkassen sin skyld at C3 trenger hele 14,2 sekunder på å oppnå 100 km/t fra stilllestående.

Turtellerbue

Motor og kjøreegenskaper

Citroën C3 er utstyrt med elektroniske instrumenter der hastigheten vises digitalt, og turtalletsviseren ligger elegant i en bue over det digitale speedometeret. Turtellerløsningen ble vi aldri helt fortrolige med, men resten av instrumenteringen fungerte greit.

Klassesvakhet

De fleste bilene i småbilklassen leveres med trommelbremser bak. Så også med Citroën C3. Ulempen er redusert bremseeffekt, men det opptrer først og fremst ved hard kjøring eller med en tungt lastet bil.

For panikkbremsing er det andre elementer som er viktigere for sikkerheten, og C3 er utstyrt med både ABS-bremser, bremsekraftfordeler og bremsekraftforsterker.

Neste kapittel handler om plass og komfort.