Motor og kjøreegenskaper

X-Trail har verken lavgirserie eller differensialsperrer, men imponerer likevel i terrenget.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det finnes i dag en rekke ulike firehjulstrekksystemer, blant annet Torsen-differensialen, viskositets-koblingen og Haldex-koblingen. Nissan har valgt å satse på en elektromagnetisk kløtsj.

Dette systemet fungerer godt i praksis og gir føreren stor valgfrihet. I X-Trail kan man nemlig ved hjelp av knapper på dashbordet velge mellom tre alternativer - forhjulsdrift, elektronisk styrt firehjulsdrift og konstant firehjulsdrift.

Smart og lettvint

Fordelen med disse valgmulighetene er at de løser den iboende konflikten mellom fremkommelighet og drivstoff-forbruk. Ønsker man å spare drivstoff velger man forhjulsdrift - de gangene man trenger fremkommelighet trykker man på et av firehjulsdrift-alternativene.

Flott i terrenget

Motor og kjøreegenskaper

Vi valgte sistnevnte da vi besøkte vår terrengløype og lot oss imponere over hvordan X-Trail ved hjelp av firehjulsdrift og antispinn kjempet seg opp skremmende bratte og gjørmete bakker. Uansett hvor hardt vi forsøkte klarte vi faktisk ikke å sette oss fast med X-Trail.

Det finnes selvsagt rene terrengbiler som har enda bedre fremkommelighet enn X-Trail. Vi kjenner imidlertid ingen som har behov for en bil som er råere i terrenget enn det X-Trail viste seg å være.

Bra hjuloppheng

X-Trail er ikke bare god i terrenget, den byr i tillegg på overraskende god komfort på elendige veger. Hjulopphenget håndterer selv svært grove ujevnheter og det skal svært mye til før demperne bunner. Disse egenskapene er ikke bare gode å ha på grove traktorveier. De passer også glimrende i byen, der innbyggerne daglig konfronteres med fartsdumper, store hull og ymse veiarbeid. Skulle man bli nødt til å kjøre over en fortauskant i en trang gate, er heller ikke dette noe problem - det merkes knapt i X-Trails førersete.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det må nevnes at vi har vært borti biler som er lettere å rygge. Bakrutestolpene er svært brede og stjeler mye sikt. I tillegg er bakruten ganske smal.

Fin motor

Motor og kjøreegenskaper

X-Trail er finnes med både diesel- og toliters bensinmotor. Vi testet denne gangen sistnevnte, som er utrustet med 16 ventiler og variable ventiltider. Resultatet er 140 hestekrefter og 192 Nm ved 4.000 o/min, noe som holder for den 1.415 kilo tunge bilen.

Bensinmotoren har en slak og fin momentkurve og trekker rent fra 1.500 o/min. Effektkurven stiger jevnt og fra 2.500 o/min blir akselerasjonen merkbar. Aller best trives motoren mellom 3.500 o/min og 5.500 omdreininger. I dette turtallsområdet reagerer den raskt på gasspådrag og produserer tilstrekkelig akselerasjon til at forbikjøringer går relativt greit.

På papiret skal maks effekt være på plass først ved 6.000 o/min, men vi synes det blir mer bråk enn futt når man presser motoren over 5.500 omdreininger.

Lettkjørt

Motoren trekker som nevnt rent allerede fra lave turtall. I tillegg er 5. gir lagt relativt lavt, noe som betyr at det kan brukes helt ned til 50 kilometer i timen. Dermed slipper man å bruke den manuelle girkassen særlig ofte. Ikke sånn å forstå - girkassen fungerer godt. Spaken er godt plassert relativt nær føreren og glir lett i trinn. Kløtsjen er heller ikke spesielt tung, noe som medvirker til at X-Trail oppleves som lettkjørt.

Trygg

Motor og kjøreegenskaper

I tillegg oppleves bilen som trygg. Bilen opptrer stabilt både i høye hastigheter og i sving. Hadde det ikke vært fordi man sitter så høyt, kunne man nesten tro man kjørte en ordinær stasjonsvogn. For til tross for sin høye bakkeklaring og lange fjæringsvei er verken duving eller krenging noe problem. 215/65-16-hjulene sitter godt på veien og man skal kjøre X-Trail hardt før man oppdager at den har en tendens til understyring.

Stabil ved bremsing

Også bremsene gjør jobben sin. Riktignok gir de fra seg mye lyd når de jobber, men de fire skivene, som foran er av den ventilerte typen, får raskt stopp på bilen. Elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) medvirker til at bilen oppfører seg stabilt ved nødbremsing. Det kan også i denne sammenheng nevnes at bremse-assistanse (BA) er å finne blant standardutstyret.

En fin motor og gode kjøreegenskaper, altså. La oss se nærmere på seter og interiør.