Motor og kjøreegenskaper

Motoren er kjedelig effektiv, men kjøreegenskapene er i særklasse.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er morsomt å kjøre Fiesta på svingete landeveier, dette er en småbil som riktig liker å svinge.

Godt balansert

Biler som er glade i svinger er det ofte på bekostning av komforten. Til tross for at testbilen var utstyrt med 15-tommers felger og dekk i dimensjonen 195/50 R15 (ekstrautstyr 5.000 kroner) føltes ikke bilen spesielt stiv.

Selv om Fiestaen kunne kjøres tøft før forhjulene så ifra med skrens, var det under normal kjøring at svingegenskapene ble satt mest pris på. Ofte kan det sies at ekstremegenskaper er unyttig for gjennomsnittsbilisten, men balansen i nye Fiesta vil glede de fleste uansett hvor hardt de kjører.

Trenger turtall

80 hestekrefter har Ford hentet ut av den 1,4-literen som sitter i Fiesta. Det er litt i overkant av klassegjennomsnittet. Tallene sier 124 Newtonmeter (Nm) ved 3.500 o/min og maks effekt ved 5.700 o/min. Motoren føles som tallene sier, og det trengs litt turtall for å lokke frem kreftene.

Motoren er fleksibel, og koblet til en lettsjaltet femtrinns girkasse går det fint i byen. På landeveien hadde det vært ønskelig med mer kraft til for eksempel forbikjøringer. En 1,6-liter med 100 hestekrefter koster 15.000 kroner mer enn 80-hesteren.

Et gjennomsnittsforbruk på 0,65 l/mil under aktiv blandet kjøring er akseptabelt, Ford selv oppgir 0,64 l/mil ved blandet kjøring.

Direkte styring

Styringen er med på å øke gleden av kjøreegenskapene. Den er direkte, og gir gode tilbakemeldinger. Utover styringen er det ikke så mange andre kvaliteter ved nye Fiesta som er med på å understreke det sportslige.

Motor og kjøreegenskaper

Også Ford har valgt å knipe inn på produksjonskostnadene ved å velge trommelbremser bak på Fiesta. ABS-bremsene med bremsekraftfordeler fungert godt, bilen føltes stabil under hard oppbremsing.

Les videre om plass og komfort her.