Motor og kjøreegenskaper

Motoren er grov og bråker som et uvær, men den gjør også en durabelig jobb med hjulene.

Motoren trukket langt inn i motorrommet og er delvis skjult av rør som besørger luft inn i motoren.
Motoren trukket langt inn i motorrommet og er delvis skjult av rør som besørger luft inn i motoren. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ikke noe småtteri du kjører rundt i med Ford F-250. Den er utstyrt med en V8 dieselmotor med turbo og ladeluftkjøler. Effekten er 250 hestekrefter ved 2.600 omdreininger og dreiemomentet er 685 newtonmeter ved 1.800 omdreininger.

Sprek

Vi må innrømme at vi hadde liten tro på at du skulle ha forbikjøringskrefter bak rattet på pickupen. Under normal kjøring ligger turtelleren under 2.000 omdreininger og du hører nesten ikke turboen hvine i det hele tatt. Men trykk gassen i bunn, da freser det hissig under panseret og en voksent trykk i seteryggen gjør seg gjeldende. Den kan trekkes til litt over 3.000 omdreininger, men det fungerer best å gire før turtelleren kommer så langt.

Sjalter mykt

Automatgir hører med. Spaken sitter på høyresiden av rattet og en pil på instrumentbrettet indikerer hvilken posisjon du har valgt. Uansett hva du har av arbeidsoppgaver kan girspaken stå i ”Drive”. Vi var helt oppe på 1.400 meter over havet og på vei ned igjen var det svært bratt. For å spare litt på bremsene lønner det seg da å bruke motorbremsen flittig. Girkassen fungerer bra og sjalter mykt og behagelig, særlig under kraftig gasspådrag. Den har tre gir samt overdrive. Overdriven styres med en knapp ytterst på girspaken. Med overdrive aktiv går bilen på litt lavere turtall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Glatt

I utgangspunktet er Ford F-250 bakhjulsdrevet. Det kan ofte oppleves som ustabilt, og på våt vei kan bakhjulene slippe uten forvarsel. På grusvei kan firehjulsdriften med fordel brukes. Grusveier har ofte vaskebrett, særlig i stigninger og svinger. Fjæringen er overhodet ikke i stand til å takle slike ujevnheter og hvis fremdriften under slike forhold skal opprettholdes må firehjulsdriften benyttes. Til de aller tyngste oppgavene kan reduksjonsgiret benyttes. Alt dette kan styres med bryter på dashbordet. Frihjulsnavene låser seg automatisk.

Knallhard

Turbo.
Turbo. Vis mer

Ford F-250 har bladfjærer både foran og bak med stive akslinger. Dette resulterer i steinhard fjæring, noe som er nødvendig for takle den høye totalvekten. Det medfører også at den går ganske godt gjennom svingene. Det krenger lite og veigrepet er bra. Men det er et problem i dumper og hull. Da får kroppen juling og det er svært gunstig å ta det litt med ro på slik steder.

Størrelsen tatt i betrakting

En bil som er nesten seks meter lang og over to meter bred krever et overvåkent øye for at du ikke skal ødelegge mennesker og materiell i nærheten. Den har parkeringssensorer bak og det hjelper en hel del, men dette er ikke bil for deg om ikke kan stille en ganske stor parkeringsplass til disposisjon.

Etter litt tilvenning går det ganske bra, men du må ta i betraktning at mange veier ikke akkurat er dimensjonert for slike kjøretøyer. Skal du lukeparkere trenger du to plasser, den går ikke inn i vanlig garasjer og mange av veiene vi kjørte på virket veldig smale. Hvis du møter en litt plassfrekk sjåfør som ligger langt mot midten av veien må du legge høyre hjulsett utenfor asfalten for å hindre en ulykke. Skal du snu rundt kan vi også nevne at svingradiusen er veldig stor.

Forbruk

Vi var veldig spent på hva forbruket ville ligge på. Med sola i ryggen og medvind, viste kjørecomputeren et forbruk på rundt en liter per mil i 80 kilometer i timen. Det er ikke lov å kjøre fortere med lastebil i Norge. Den minste motstand eller ekstra gass hevet forbruket greit til 1,3-1,4 liter per mil. Dette er altså landeveiskjøring. I byen kan det fort gå opp mot to liter per mil uten problem. Vi lå på et snitt i underkant av 1,6 liter per mil. Du kan med andre ord trygt kjøp aksjer i den lokale bensinstasjonen hvis du kjøper en slik bil.

På tur

Så lenge det er plass på veien har du det greit, forholdene tatt i betrakting. Styringene er ganske presis, konstantfartholder passer på farten og retningsstabiliteten er god. Den høye sitteposisjonen gjør også at du har glimrende utsikt fra førerplass. En ulempe med en slik bil er bomringen rundt Oslo. Der koster nemlig hver passering 30 kroner fordi det er en lastebil. På ferger og bommer på vestlandet som vi var borti har de en annen regel. Der går biler på mindre en 6 meter som personbil. Dermed lav takst for Ford F-250 på vestlandet. En annen bonus er årsavgiften som begrenser seg til 1.340 kroner.

Motor og kjøreegenskaper ble et fortjent positivt kapittel. Blir det like bra kritikk for komfort og kjøreegenskaper. Les videre her.