Motor og kjøreegenskaper

Til tross for størrelsen og vekten oppleves dette som litt av en fartsmaskin, og med sekstrinns girkasse snurrer motoren så vidt rundt i 100 kilometer i timen.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi brukte vår egen bane til utforske fartsressursene videre, og det er i mellomregisteret at motoren viser sitt sanne jeg.

Ikke trøtt

Det vanligvis noe signe morgenfjeset stivner fort i et stort smil når pedalen trykkes mot gulvet. Så og si momentant rykker motoren til, og det gnisser i skinnsetene når kroppen presses bakover i setene. Når førstegiret er tomt faller nåla pent tilbake og akselerasjonen fortsetter ufortrødent videre. Selv om det fortsatt er tidlig på morgenen har det meste av søvnige tendenser forsvunnet ut av hodet nå.

CATS

Jaguar er Amerikas største kattdyr og bilmerket har klart å finne en firebokstavers forkortelse for katt, CATS (computer active technology suspension), som navn på den aktive fjæringen. Dette fungerer bra og gjør at krengingen gjennom svingene blir minimal. Veigrepet er også formidabelt. De solide dekkene i dimensjon 245/40-18 foran og 275/35-18 bak skal også ha sin del av æren for det vanvittige veigrepet. Under akselerasjon på tørr vei er vi ikke i nærheten av slipp på bakjulene. Svinger forseres mye hurtigere enn det kroppen synes er behagelig og velger du å mobilisere alle kreftene til de kraftige Brembo-bremsene stopper det fort. På vått føre er det nesten ikke mulig.

Bremsefading

Til tross for kjempeskiver som fyller attentomsfelgene helt ut blir de mattet ganske fort og bremsepedalen forsvinner gradvis nærmere og nærmere teppet. Bilen er nok ikke beregnet for GTI-kjøring. Den er nok mer tilpasset enkelte kraftige nedbremsinger på høyfarts motorveier i utlandet.

Samme som BMW

Motor og kjøreegenskaper

Jaguar har valgt automatisk girkasse fra ZF. For ikke å gjøre noe feil har de tatt i brukt den samme som sitter i den nye BMW 7-serie. Den passer motoren godt og fungerer nærmest knirkefritt. Noe som er uvant er sjaltegaten til girspaken. Den har en J-gate, og det en lang sjaltegate fra P til 2. Når du har spaken helt i enden, låst i andre gir, får du altså høyere gir hvis du trekker spaken bakover. Dette er motsatt av andre sjaltegater vi er vant til. Det er heller ingen mulighet til å gire med knapper på rattet eller noen form ”manuelt” girskift.

Liker seg alene

Det er ikke alltid like greit å håndtere en slik bil i bytrafikken. Den minste berøring av gasspedalen gjør at bilen skyter frem. Lukeparkering foregår uten gasspedal, kun gir og brems benyttes til den operasjonen. Ute på landeveien kan du til en viss grad la kreftene få fritt spillerom.

Mer om skinn, stereo og fin motorlyd dinner du her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.