Motor og kjøreegenskaper

Vi har kjørt den billigste V6-motoren, men den firesylindrede 200 Kompressor, som kun har 7 hestekrefter mindre og som er 90.000 kroner billigere, er nok den modellen som har størst mulighet til å bli en volummodell.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For at du skal føle sportsligheten i en CLK trenger du større motor enn 170 hestekrefter. Gassrespons og kjøreegenskaper gjør dette til en komfortabel turbil for to mennesker. CLK 500 har en akkurat "passe" motorisering for CLK. 306 hestekrefter sørger for at du får brukt bilens potensiale fullt ut, men prisen for en slik her hjemme befinner seg nesten på et absurd nivå, 1.041.200 kroner koster den.

Navnejuks

Selv om det står 240 på merkelappen får du likevel en 2,6-liters motor. Effekten er 170 hestekrefter og dreiemomentet er 240 newtonmeter ved 4.500 omdreininger. Dette merkes i praksis ved at det ikke akkurat blir noe fres fra start. CLK 240 er faktisk ganske treg inntil turtallet tar seg opp. Førsteinntrykket retter seg en del, og de som kommer rett fra en 100 hesters Golf, vil nok kjenne litt adrenalin. De som er vant til litt sprekere biler fra før vil nok oppfatte dette som ganske ordinært.

Denne følelsen kommer mye av at bilen er så stabil, stor og trygg at fartsfølelsen mer elle mindre forsvinner. Noen synes kanskje det er like greit, men vi synes det var litt synd.

Genial fjæring

På landeveien oppfører bilen seg eksemplarisk. Vi hadde litt bredere dekk bak enn foran, og det var ingen ulempe. Foran hadde vi 225/45-17 og bak hadde vi 245/40-17. Dette er egentlig standarddimensjonen til CLK 500, men passet også godt på 240en. Du sitter som støpt på veien. Veigrepet er formidabelt, bilen oppfører seg nøytralt og styringen er presis. Selv de mest provoserende styringsutslag og veiforhold klarer ikke å sende CLK ut i noen ukontrollerbare situasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selvsagt automatgir

Motor og kjøreegenskaper

Fusjonen mellom Chrysler og Mercedes har kastet lite av seg på produktsiden. Chrysler bruker noen dieselmotorer fra Mercedes, og det er alt. At Mercedes ikke vil ha noe fra lagerhyllene til Chrysler skjønner vi godt. Likevel har det sneket seg inn noe som Chrysler en gang kalte Autostick. Mercedes kaller det Tip-Shift. Dette erstatter den gamle sjaltegaten. Tip-Shift er rett og slett en mulighet for å begrense girkassen oppad ved å dytte spaken sidelengs. Dette er for så vidt greit, men en skikkelig funksjon for å gire selv, for eksempel med knapper på rattet, ville vært en grei bonus.

Forbruk

Vi forsøkte det vi maktet å lokke ut litt kjøreglede. Det kostet dyrt i form av bensin. I perioder viste kjørecomputeren et forbruk på to liter per mil. Vi føler ikke at vi fikk valuta for de bensinkronene vi benyttet i til testen. Det er når stillheten og komforten er prioritert at CLK kommer mest til sin rett.

Det ble litt trekk på hovedkarakteren i dette kapittelet, men det er ingen grunn til å fortvile. Når det kommer til komfort og bedagelig nytelse er CLK nesten uslåelig. Les videre her.