Motor og kjøreegenskaper

Volkswagen-konsernets 1,9 liter store dieselmotor er å finne i en rekke modeller, nå også i nye Ibiza. Problemet er at motoren er så dyr.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I billigste versjon koster Seat Ibiza 144.900 kroner. Ibiza er da utrustet med en 1,2-liters bensinmotor som yter 64 hestekrefter. Ibiza 1.9 TDI med 100 hestekrefter derimot, koster hele 241.200 kroner - altså nesten 100.000 kroner mer enn billigste bensinmodell. Årsaken bak den enorme prisforskjellen er å finne i det norske avgiftssystemet, som straffer både slagvolum og effekt.

Motor fra Passat og A4

Ibiza 1.9 TDI er med andre ord altfor dyr til at den vil bli seriøst vurdert av de fleste småbilkjøpere. Og det er synd - for dette er en virkelig morsom bil. Motoren, som yter 100 hestekrefter og 240 Nm, er nemlig kraftig nok til at den er å finne i biler som Audi A4 og Volkswagen Passat. Med tanke på at Ibiza er langt mindre og lettere enn disse bilene, sier det seg selv at dette blir et underholdende kjøretøy.

Flott skyv

Motoren leverer et herlig skyv mellom 1.500 og 2.500 o/min. Når 2.500 o/min passeres, avtar skyvet noe, men motoren leverer fortsatt fin akselerasjon helt til rødmerkingen ved 4.500 o/min. Motoren er med andre ord svært fleksibel, noe som betyr at man alltid har kraft på lager, nærmest uansett turtall.

Alltid respons

Motor og kjøreegenskaper

Fleksibiliteten betyr i sin tur at man ikke trenger å planlegge kjøringen like grundig som man må med en liten bensinmotor. Når du trenger kraft, enten fordi du trenger å komme deg fort ut av en situasjon, eller om du skulle ønske å gjennomføre en forbikjøring, er det bare å trykke gassen i bunn - du trenger svært sjeldent å gire.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For eksempel trekker motoren rent helt fra 35 kilometer i timen i tredjegir. Det samme giret kan ta deg opp i 130 kilometer i timen, noe som forteller mye om motorens fleksibilitet.

Gjerrig

Seat Ibiza 1.9 TDI klarer 0-100 i løpet av 10,8 sekunder, noe som i seg selv er bra. Men bilen oppleves faktisk som raskere enn dette, fordi skyvet er så herlig mellom 1.500 og 2.500 o/min.

I tillegg er motoren gjerrig. Vårt testeksemplar nøyde seg med 0,62 liter per mil ved aktiv blandet kjøring. Ved mer forsiktig kjøring er det helt sikkert mulig å komme seg ned mot halvliteren, noe som gir svært lave drivstoffutgifter.

Støyende motor

Volkswagens "potet-motor" er imidlertid belemret med ett problem - den har en hard og uvanlig støyende gange sammenlignet med andre dieselmotorer. Årsaken er at Volkswagen har valgt å satse på såkalt pumpedyse-teknologi, i motsetning til de fleste konkurrenter, som bruker common rail-teknologi (felles reservoar). Den støyende og vibrerende gangen er nødvendig å nevne, selv om de fleste vil venne seg til dette uten altfor store problemer.

Fin girkasse

Dieselmotoren er koblet sammen med en ordinær 5-trinns girkasse. Denne kunne gjerne vært plassert nærmere føreren, men fungerer uproblematisk og intuitivt. Det kan også nevnes at både girmansjetten og selve girkulen er trukket i skinn.

Sportslig og komfortabel

Motor og kjøreegenskaper

Vi synes styringen burde vært noe mer direkte og kunne ønsket oss bedre kontakt med forhjulene. Men bortsett fra dette, mener vi Seat har gjort en god jobb med Ibiza. Blant annet har spanjolene funnet en god balanse mellom sportslighet og komfort. Ibiza fungerer nemlig godt både i byen, der den leverer tilstrekkelig komfort, og på svingete landeveier, der den oppleves som sportslig og morsom.

I byen vil du oppleve at hjulopphenget takler både hull og dumper uten nevneverdige problemer. Samtidig er hjulopphenget stivt nok til at krenging ikke blir noe problem ved sportslig kjøring.

Tillitvekkende

I det hele tatt opplevde vi Ibiza som tillitvekkende og lett å håndtere når svingene blir tette. Bilen er forhjulsdrevet, men mindre understyrt enn vi hadde forventet. Bilen sitter rett og slett godt på underlaget og det skal mye til før forhjulene går inn i skrens. For sikkerhets skyld sier dekkene fra ved å hvine i god tid før de slipper.

For å få hekken til å slippe, må det enda hardere provokasjoner til. Når det omsider slipper, oppleves også dette som udramatisk. Motstyring er alt som skal til for at bakvognen kommer seg tilbake på linje. Det skal her nevnes at vi snakker om oppførsel uten elektronisk stabilitetskontroll (ESP). Hvis man aktiverer stabilitetsprogrammet, som er standardutstyr, blir bilen enda snillere.

Fine bremser

Motor og kjøreegenskaper

Seat Ibiza 1.9 TDI har ikke bare en sprek motor, også bremsene er kraftig dimensjonert. Blant annet finner vi skivebremser bak, noe som ikke er en selvfølge i småbil-klassen. I tillegg er de fremre skivene av den ventilerte typen. Resultatet er svært bra, Ibiza suger tak i asfalten og stopper uventet raskt når bremsepedalen trykkes i bunn.

Bilen opptrer i likhet med mange av sine familiemedlemmer også svært stabilt ved nødbremsing, noe som delvis kommer av at bilen er utrustet med automatisk bremsekraftfordeling (EBD). Vi nevner også at det er lett å dosere bremsekraften og at bilen er utstyrt med akustisk håndbrekkvarsler.

Lav frontspoiler

Vi har allerede fortalt at Ibiza fungerer godt i byen. Bilen er lett å rygge, men ville vært enda mer håndterlig hvis hattehyllen hadde vært plassert litt lavere. Hvis frontspoileren i tillegg hadde vært plassert litt høyere, ville man vært mindre redd for å parkere inntil fortauskanter.

Seat Ibiza 1.9 TDI Sport kan skilte med fine kjøreegenskaper, gode bremser og en flott, men dyr, motor. Men hvordan ser bilen ut innvendig? Les mer om plass og komfort her.