Motor og kjøreegenskaper

V6-motoren som sitter i testbilen er foreløpig den minste motoren i A4 kabriolet.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren kjenner vi godt fra før. Den brukes også i den ordinære Audi A4 og i A6. I vårt tilefelle var den koblet til Audis trinnløse girsystem, Multitronic.

Effektiv

Fordelen med den trinnløse girkassen er at den skal stjele svært lite effekt. På 2,4 literen, som vi har kjørt, er ytelsen fra 0-100 kilometer i timen kun en tidel tregere med trinnløst gir. På modellen med treliters motor er tallene fra 0-100 kilometer identiske med manuelt og trinnløst gir. Toppfarten er litt lavere med trinnløst gir, men det burde ikke være utslagsgivende for om du velger denne girkassen eller ikke.

Der den er sterkest

Med trinnløst gir kjører du helt uten rykk og napp. Turtelleren beveger seg rolig opp og ned etter hvor mye gass du gir. Det er veldig behagelig, men selv om vi har prøvd dette flere ganger tidligere, er det uvant. Det blir for eksempel mye rusing ved hard gassing, men fordelene er flere. Turtelleren ligger stort sett hele tiden i det mest gunstigste turtallsområdet. Det betyr det morsomme faktum at du kan holde konstant turtall under akselerasjon. Dette igjen gjør at motoren kan utnyttes best mulig, og at bensinøkonomien kan bli en fin ekstrabonus.

Det hevder også Audi. De oppgir lavere eller likt bensinforbruk med trinnløst gir i forhold til modeller med manuell girkasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Manuelt

Du kan også gire ”manuelt” ved at du skyver spaken ut til høyre og låser girkassen i seks forhåndsprogrammerte gir. Dette er vel så bra som å la girkassen danse selv. Vi hadde også sportsratt med girknapper. Dette koster 2.450 kroner - ikke så mye i den store sammenhengen.

Sterk nok motor

Motor og kjøreegenskaper

Testbilen var utstyrt med en 2,4 liters V6-motor som yter 170 hestekrefter. Dreiemomentet er 230 newtonmeter ved 3.200 omdreininger. Motoren har også fem ventiler per sylinder og totrinns justering av innsug- og utblåsningskammene. Motoren gir A4 kabriolet nok utfordringer, men bør ikke være særlig mindre. Vi tror bilen også vil fungere med den velkjente turbomotoren, som nå finnes i en 163 hester sterk versjon. Den har i 150 hesters-versjon vist seg å gi et godt forhold mellom pris og ytelse i A4. Du går derimot glipp av den vakre V6-lyden som 2,4-literen fyller ørene med.

Litt treg fra start

Det finnes også noen flere ulemper. Når du gir gass fra stillestående tar det altfor lang tid før du kommer skikkelig i gang. Girkassen bruker lang tid på å velge utveksling. Det samme gjelder til en viss grad ute på landeveien. I 80 kilometer i timen ligger turtallet svært lavt. Hvis du skal utføre en forbikjøring er ikke girkassen så kickdown-villig som vi ønsker oss. Det tar altså for lang tid å komme opp i turtall og finne igjen effekten.

Retningsstabil

Kjøreegenskapene er det lite å utsette på. Selv med en stor V6-motor virker det som vekten er godt fordelt. A4 kabriolet er nøytral gjennom svingene og styringen er presis. Selv om du skulle få problemer med grepet er det ikke mye å rope hjelp for. Tilbakemeldingene er gode, og du kjenner greit hva som skjer mellom vei og dekk. Retningsstabiliteten er svært bra, og langkjøring er noe av det bilen liker aller best.

Les videre om plass og komfort på denne lenken.