Motor og kjøreegenskaper

Den råsterke turbomotoren er helt fantastisk. Den trekker rått over hele registeret og demonstrer at det ikke bare er dieselmotorer som har muskler.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren trekker ikke fra bunn, vi forventer heller ikke det fra en 1,8-liters motor, men plutselig rykker det til. Dreiemomentet slår oss tilbake i dype og deilige Recaroseter. 270 newtonmeter er på pletten fra 2.100 omdreininger, og det kjennes godt.

Bredt register

Denne motoren har det meste Cupra R trenger. Med en effekt på 210 hestekrefter ved 5.800 omdreininger i minuttet, og et dreimoment på 270 newtonmeter allerede ved 2.100 omdreininger, kan du selv tenke deg hvor sprek denne 1.239 kilo tunge bilen er. Ved cirka 1.700 omdreininger kjenner du at det begynner å skje dramatiske ting under panseret, og det herlige skyvet stopper ikke før nåla nærmer seg rødmerkingen på 6.500 omdreininger. I praksis har du stort sett krefter i overflod hele tiden, og det akselerer bra selv i sjette gir.

6 gir

Sekstrinns girkasse passer godt sammen med motoren i Cupra R. Den er presis, og det er lett sjalte fra gir til gir. Selv når du kjører aktivt trenger du ikke skifte gir i tide og utide, hvis ikke hastighetene veksler enormt da. Det kommer mest av at motoren er sterk, men også av at den har et voldsomt bredt register å spille på. Sjettegiret er nesten for høyt for norske forhold, men går greit på veier hvor du kan kjøre i hundre kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forhjulstrekk

Cupra R er utstyrt med forhjulstrekk. I utgangspunktet tenkte vi at de stakkars forhjulene ville slite med å håndtere så mye effekt. Det gjør de ikke. Vi hadde en kul pakke med ekstrautstyr som består av Brembo-bremser og 18-tommers felger med dekk i dimensjonen 225/40-18. Dette gjorde at det faktisk var vanskelig for motoren å rive løs dekkene. Ved vanlig gasspådrag uten noen brå bevegelser med kløtsjen, går det i hvert fall ikke. Hvis noen er i tvil befinner vi oss nå på tørr asfalt. Sporing til høyre og venstre under akselerasjon var det også lite av. Vi må si at vi ikke savnet firehjulsdriften i det hele tatt. Audi som hadde denne motoren i sin S3, prioriterte omvendt. De brukte den samme motoren sammen med firehjulsdrift. Noe som blant annet gjorde bilen uforutsigbar og tregere enn Cupra R.

Ultrasportslig

Motor og kjøreegenskaper

De store dekkene og den harde fjæringen gjør bilen steinhard. Den er også tung på rattet og har et vanvittig veigrep. I svingene sitter bilen så godt at det gjør vondt i kroppen. Bremsene skrubber så hardt at du kan bli skikkelig svimmel. Brembo-kaliperne klyper ventilerte skiver både foran og bak hardere enn i ei skrustikke. Krenging eksiterer knapt, og du kan heller ikke klage over verken stuping under nedbremsing, eller at fjæringen ikke tåler hurtige rattmanøvere. I tillegg har du også elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som passer på når kjøringen virkelig er på vei til å skli ut.

Herlig motor og festlige opplevelser på krokveier hadde ikke vært det samme uten skikkelig seter og interiør. Les mer om blant annet dette under kapitelet plass og komfort.