Motor og kjøreegenskaper

Hjulopphenget fra MG F er byttet ut med et mer tradisjonelt oppheng. Det er kanskje det som gjør at MG TF 135 føles mer sporty.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For TF virker definitivt mer sporty, MG F fikk et stempel som komfortabel roadster. MG TF er fortsatt mer komfortabel en for eksempel Toyota MR2, men stiv nok til å gi de kjøreglade kjøreglede.

Litt bedre, og bedre

Styring, bremser og veigrep er områder der utviklingen har gått riktig vei. Motorkarakteristikken er også på den sportslige siden, både dreiemoment og effektmaksimum er å finne langt til høyre på turtelleren. Dreiemomentet, 165 Newtonmeter, er det samme som i 120-hesteren, men dukker opp ved 5.000 o/min som er 2.000 o/min senere en tidligere. Toppeffekten på 136 hestekrefter får du ved 6.750 o/min.

Det er forbedringer ved innsug og eksos som gir bedre pust for motoren, og elektronikken er også endret for å oppnå høyere effekt. I praksis fungerer motoren fortsatt godt til koseturer på lavt turtall, men den er blitt morsommere på koseturer med høyt turtall. Forbruket er oppgitt til 0,79 l/mil, vi brukte 0,93 l/mil uten å kjøre med sparetanker i hodet.

Morsom

Motor og kjøreegenskaper

MG TF er blant de bilene som er morsomme å kjøre uten at du trenger å bryte lover og regler, eller være en fare for andre. En svingete vei er alt som skal til. MG TF har nok karakter til at den straffer deg for klønete valg av gir og spor, og gir kjøreglede i massevis når du treffer. Midtmontert motor gjør sitt til at overmodige øvelser ender sidelengs, men MG TF lar seg villig lokkes i riktig retning igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skumle hastighetsreduksjoner

MG TF er den eneste av folkeroadsterne som har akseptabel takhøyde for storvokste, men plassjubelen stilner raskt. Fotbrønn og pedalplassering er fortsatt et problem i den åpne MGen. Har du over gjennomsnittlig skostørrelse og ikke konsekvent bruker ”heel-and-toe”-teknikk ved oppbremsing er det å bytte fra gasspedal til bremsepedal en prøvelse. Problemet er at foten kiler seg fast mellom gulv og tak i fotbrønnen, med det resultat at fullt pedaltrykk blir vanskelig.

Bedre

Motor og kjøreegenskaper

MG TF 135 er en bedre og morsommere åpen toseter enn det MG F var. Den er tøffere å se på, har fått mer sporty kjøreegenskaper og en morsommere motor. Alle små åpne tosetere har sine særegenheter, men felles er gjerne at de bagasjeplassen er svært begrenset. Her er MG TF blant de bedre. Konkurrenter er biler som BMW Z3, Mazda MX-5, Peugeot 206 CC og Toyota MR2.

Tekniske data finner du her, og store bilder finner du her.

Tester som også tar for seg plass og komfort finner du her.