Motor og kjøreegenskaper

Mini Cooper S er en imponerende kjøremaskin med bakhjul som blir med på det meste, og en motor som gjør det meste mulig.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ikke siden vi kjørte Honda Civic R har vi opplevd en så direkte kontakt med veien. Styring og bremser er direkte nok i massevis til å gi den gode kjørefølelsen.

Skrekkblandet fryd

I en vanlig Mini Cooper med 115 hestekrefter under panseret og standarddekk på 15-tommers felger, er det lett å få til den gode kjørerytmen. Grensene for når veigrepet er i ferd med å si takk for seg er tydelige, og både over- og understyringen er kontrollerbar.

Med 17-tommers felger (ekstrautstyr 5.940 kroner), dekkdimensjonen 205/45 og 163 hestekrefter på forhjulene går svingene fortere, men med langt mindre marginer. Det er mye vanskeligere å lokke det beste ut av Cooper S, og vi opplevde at smilet stivnet når veigrepet glapp i den 3,63 meter lange Minien. Det skjer nemlig fort, men den korte bilen med det relativt brede fotavtrykket er mulig å lokke på rett vei igjen. Den muligheten er ikke alltid tilstede med småbiler på brede dekk.

Lydig

En imponerende egenskap ved Mini er styringen. Selv ikke i Cooper S er du plaget av at styring og fremdrift skjer gjennom samme hjulpar. Sporingen vi hadde problemer med på testbilen skyldes nok i noen grad slitte fordekk, men kjører du mye på piggdekkslitte veier bør du nok vurdere nøye om det ikke holder med standard dekk-/felgkombinasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motor og kjøreegenskaper

Enda mer imponerende er oppførselen til bakvognen. Den er med på det meste, og har et utrolig grep i asfalten. Det er den nøytrale oppførselen og grepet til bakhjulene som sitter igjen som det sterkeste inntrykket etter også denne testen av retro-Minien.

Kompressor

Det er ikke alt for god plass i motorbrønnen i Mini. Det er kanskje årsaken til at 1,6-literen er beholdt. Ved hjelp av kompressor og ladeluftkjøler er effekten på 163 hestekrefter ved 6.000 o/min, og dreiemoment topper seg ved 4.500 o/min med 203 Newtonmeter (Nm).

Over 100 hestekrefter per liter slagvolum imponerer. Motoren er sterk nok på lave turtall til at komforten er i behold, samtidig er 163-hesteren turtallsvillig nok til at det føles sportslig. Selv om draget er jevn fra rundt 2.000 o/min er det helt klart morsomst mellom dreiemomenttoppen og et stykke forbi effekttoppen. Eneste skuffelse er at du må åpne vinduet for å nyte eksoslyden fra de doble pipene montert midt bak på Cooper S. 7,4 sekunder bruker Cooper S fra 0-100 km/t, og toppfarten er 218 km/t.

5+1 gir

Cooper S er alene om en 6-trinns girkasse. Sjette giret er riktignok kun for transportetapper. Det er en god girkasse som gir sportslig følelse, og som også føles rask i bruk. For norske forhold blir det mye å ligge i annet gir. En tettere girkasse hadde klart gitt gleden av flere girskift, men det er ikke sikkert at effektiviteten hadde økt.

Gøy på landet

Motor og kjøreegenskaper

Under alt det urbane fjaset i markedsføringen dukker Mini Cooper S opp med to egenskaper som klart sier den passer bedre på landet enn i urbane strøk. Det ene er en fjæring som i kombinasjon 205/45-dekkene på testbilen ikke gir et snev av komfort over trikkeskinner og lignende komfortutfordringer i byen. Det andre er at Cooper S trenger mange svinger etter hverandre for å få vist frem den fine balansen denne lille kjøremaskinen har.

Om du skal velge å bruke de 70.000 kronene ekstra det koster for de 51 hestekreftene mer enn vanlig Cooper,er vi litt i tvil om. Vi storkoste oss bak rattet i Cooper S, og motorkraft er aldri å forakte. Men selv med 163 hestekrefter er det mange biler som er kjappere enn Cooper S, og det som skiller BMWs Mini fra andre biler er derfor de morsomme kjøregenskapene. De får du også i vanlig Cooper med 115 hestekrefter og en prislapp som starter på 219.000 kroner.

Eneste konkurrent i småbilklassen er den litt anonyme Renault Clio 2,0 16V Sport som matcher Cooper S i ytelser. Den koster 312.900 kroner, og test av den kan du lese her.

Motor og kjøreegenskaper

En like sportslig bil er den dyrere Honda Civic R til 353.100. 200 hestekrefter fra en 2,0-liters motor sender den mer praktiske Civicen fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder. Test kan du lese her.

Det lille bagasjerommet på 150 liter og mer om plass og komfort kan du lese i testen av Mini Cooper. Den finner du her.

Gå ikke glipp av fotoalbumet og tekniske data.