Motor og kjøreegenskaper

Til tross for sin størrelse og vekt - Range Rover imponerer i terrenget. På landeveien derimot, har Range Rover problemer med å henge med i svingene.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Range Rover 4.4 V8 Vogue veier nesten 2,6 tonn. Likevel har den en imponerende fremkommelighet der asfalten slutter. Vårt testeksemplar forserte både gjørmehull og bratte jordbakker med overraskende letthet. Det er unektelig en spesiell opplevelse å gnage seg gjennom gjørme, jord og sand samtidig som man sitter omgitt av skinn og luksus på alle kanter. Vi forstår godt at Range Rover har stor tiltrekningskraft på rike mennesker bosatt i land med skrøpelig infrastruktur.

28 centimeter bakkeklaring

Det er flere grunner til at Range Rover klarer seg så godt i terrenget. For det første er bilen utrustet med kontinuerlig firehjulsdrift og lavgir-serie. Takket være variabelt luftfjæringssystem kan Range Rover i tillegg skilte med svært høy bakkeklaring. Bakkeklaringen kan reguleres via en vribryter i midtkonsollen og i høyeste posisjon er bakkeklaringen hele 28,1 centimeter.
Range Rover mangler differensialsperrer, som er et svært godt hjelpemiddel i terreng. I stedet er Range Rover utrustet med et antispinn-system, der bremsene gjør sitt beste for å bremse ned spinnende hjul.

Elektronisk bakke-brems

Én ting er å kjempe seg opp en bratt og glatt bakke. Men det kan ofte være minst like skummelt å kjøre ned igjen. Med Range Rover er ikke dette like skummelt som med mange andre firehjulstrekkere. Range Rover er nemlig i likhet med BMW X5 utstyrt med Hill Descent Control (HDC). Med HDC innkoblet kan man rett og slett slippe bremsepedalen og overlate jobben til elektronikken. Elektronikken tar bilen trygt ned bakken i krypfart.

Elsker dårlige veger

Motor og kjøreegenskaper

Range Rover gjør det altså svært godt i terrenget, og vi kan ikke tenke oss at det eksisterer hytteveier som er for tøffe for denne bilen. Men det som faktisk imponerer enda mer, er graden av komfort bilen leverer på hullete grusveier. Det er nemlig på slikt underlag at luftfjæringen virkelig kommer til sin rett. Vi tok Range Rover med til veier der normale personbiler ville slått nedi i gangfart. På slike veier oppleves Range Rover som om den kjører på luftputer, selv når hastigheten kommer opp i 40-50 kilometer i timen.

Krenger og duver

Dessverre har de fleste medaljer en bakside - også Range Rovers hjuloppheng. Den myke fjæringen resulterer nemlig i at Range Rover får problemer ved aktiv kjøring på svingete landeveier. Det krenger og det duver og flere av våre passasjerer klaget over sjøsyke-lignende symptomer. Ved svært aktiv kjøring har bakvognen rett og slett problemer med å henge med i svingene og det hele oppleves som dvaskt og upresist.

Brutal inngripen

Range Rover er selvsagt utrustet med et elektronisk stabilitetsprogram, som hos Land Rover kalles DSC. Dette griper inn både tidlig og kontant - ja til tider griper systemet inn så brutalt at det faktisk blir ubehagelig. For eksempel opplevde vi at bilen nærmest bråstoppet da vi forsøkte å gi på i en rundkjøring.

Styringen er komfortorientert og kunne etter vår syn gjerne vært mer direkte. Plagsomt dvask er imidlertid styringen ikke. Vi nevner også at vi merket antydning til vibrasjoner i rattet, selv om heller ikke disse var plagsomme.

Stor i byen

Motor og kjøreegenskaper

Trange bygater er heller ikke spesielt morsomt med denne bilen. For bilen er nesten to meter bred, noe som for de fleste vil oppleves som uvant og litt skremmende. Bilens bredde medfører blant annet at man ofte må rygge når man møter motgående kjøretøyer i smale gater. I tillegg vil man ofte oppleve at det som tilsynelatende ser ut som en ledig parkeringsplass i praksis er så trang at man får problemer med å åpne dørene.

Lukeparkering er selvsagt heller ingen fornøyelse med en nesten fem meter lang bil. Men takket være en relativt god svingradius, automatgir og parkeringssensorer lar det seg gjøre å få bilen på plass i romslige luker.

Komfortabel

Komforten er det imidlertid ikke noe å si på. Den store "sleden" glir umerkelig over trikkeskinner, brostein, hull og fartsdumper. Heller ikke fortauskanter eller veiarbeid er noe problem med Range Rover. Følelsen av å kjøre på luftputer er igjen på plass.

0-100 på 9,2

Motor og kjøreegenskaper

Men nå holdt vi nesten på å glemme motoren. Det fortjener den ikke. Den 4,4 liter store V8-motoren fra BMW er nemlig en herlig kraftkilde. Motoren yter 286 hestekrefter og leverer 440 Nm ved 3.600 o/min, noe som holder til at bilen klarer øvelsen 0-100 på respektable 9,2 sekunder. Dette til tross for at bilen altså veier 2,6 tonn, dobbelt så mye som en Volvo V40.

Rask girkasse

Kraftkilden passer fint sammen med den automatiske femtrinnskassen, som både er rask og kickdownvillig. Girkassen betjenes via en fornuftig plassert og skinntrukket girspak og bruker blant annet kort tid på å gire ned. Selv nedgiring fra femte til andre gir går unna i løpet av ett sekunds tid. Andregiret varer til omkring 100 kilometer i timen. Likevel tillater girkassen nedgiring fra tredje- til andregir helt opp 3.400 o/min. Farten er da rundt 90 kilometer i timen.

"Manuell funksjon"

Som de fleste andre moderne automatkasser har også denne en "manuell" funksjon, i den forstand at man kan skyve spaken til venstre og deretter velge gir ved å skyve spaken opp og ned. Ved 6.000 o/min girer imidlertid kassen opp uansett hva du måtte mene. På samme måte girer den automatisk ned ved kickdown.

Fint skyv

Motoren, som nærmest lyder som en ekte amerikansk V8-motor, leverer et flott skyv ved gasspådrag og selv bratte bakker legger ikke noen demper på motorens arbeidsvilje. Det føles faktisk rart med et såpass kraftig drag i en så stor bil. Gassresponsen er kvikk, spesielt ved turtall over 3.000 o/min, og forbikjøringsegenskapene er det ingen ting å si på.

Super-tørst

Motor og kjøreegenskaper

Det er altså gøy å gi på i Range Rover 4.4 V8. Problemet er at motoren er tørst som en elefant. Vi målte et forbruk på voldsomme 2,2 liter ved aktiv blandet kjøring, noe som er blant de høyeste forbrukstallene vi har målt. Dette blir ikke bare dyrt, men gir også en relativt begrenset rekkevidde, selv om bilen er utrustet med en drivstofftank som rommer hele 100 liter. Til bilens forsvar skal det sies at deler av vår kjøring var utenfor allfarvei og at det nok er mulig å komme ned mot fabrikktallene, 1,6 liter per mil.

Kraftige bremser

Den som skal stoppe en så stor doning, men en så kraftig motor, har en utakknemlig jobb. Men heldigvis er Range Rover-bremsene laget for nettopp dette. De fire store bremseskivene får sammen med kraftige bremseklosser raskt stopp på kjempen, som oppfører seg stabilt og pent ved nødbremsing, også i sving. Vi tar også med at bilen er utrustet med akustisk håndbrekkvarsler, noe som er svært lurt med en så kraftig motor under panseret.

Vi har allerede nevnt at Range Rover kan by på masse utstyr og luksus. Les mer om luksus-firehjulstrekkeren her.