Motor og kjøreegenskaper

Vi kjørte den nye utgaven med 55 hestekrefter. Motoren var en av de største skuffelsene med bilen. Kjøreegenskapene derimot er det ingenting å si på. De er suverene.

Motor og kjøreegenskaper


Motoren i vår Fabia er tresylindret og ytelsene er heller beskjedne. Det holder akkurat til det mest nødvendigste.

Svak motor

I utgangspunktet er 55 hestekrefter lite, og denne motoren har ikke mye å by på. Forbikjøringer er vanskelig, holde farten oppe i bakker er tungt og med litt vekt i bilen merker du tydelig at den mangler pepper. Den bruker for eksempel 18,4 sekunder fra 0-100 km/t, noe som er av det tregeste vi har kjørt.

Seig

Til tross for den beskjedne trekkraften er motoren seig. Den trekker over hele turtallsregisteret og det er ingen spesielle topper på dreiemomentskurven. Den er sprekest i mellomregisteret med maksimalt dreiemoment ved 3.000 omdreininger i minuttet. Da har du 106 newtonmeter til disposisjon. Hele turtallsregisteret må brukes aktivt for at det skal bli noe fart på bilen. Aktiv kjøring på svingete småveier krever lavt gir og høyt turtall.

Kjøreegenskaper av høy klasse

Motor og kjøreegenskaper


Til tross for at motoren skuffer, er det ingenting å si på kjøreegenskapene. De er trygge, morsomme og gir bra tilbakemeldinger.

Til tross for svært lett styring er retningsstabiliteten meget god og du slipper å gjete bilen på sporete vei. I byen er det suverent med et ratt som er så lett å svinge. I tillegg har bilen liten svingradius, noe som ytterligere forsterker byprofilen til Fabia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På motorvei er Fabia et meget hyggelig bekjentskap. En småbil kan vel neppe gjøres bedre, men det er først på svingete småveier at moroa begynner. Opptil ca 70 kilometer i timen oppfører Fabia seg meget nøytralt med små tendenser til understyring. Hvis farten derimot øker til 90 km/t begynner Fabia å flørte med deg med overstyring i svingene. Det er moro, og tilbakemeldingene fra hjulene er så gode at det byr ikke på noen problemer å holde bilen på rett spor gjennom svingene.

Plassen imponerer også. Les mer om det her.