Motor og kjøreegenskaper

Mercedes-Benz S 430 4MATIC kan skilte med en nydelig V8-motor, en flott girkasse og kjøreegenskaper som faktisk også duger på norsk vinterføre.

Motor og kjøreegenskaper


Under S 430-panseret finner vi som navnet antyder en 4,3-liters motor. Slagvolumet er fordelt på åtte sylindere som hver er utrustet med tre ventiler og to tennplugger. Når turtelleren passerer 3.000 omdreininger yter motoren 400 newtonmeter og når den presses helt opp mot rødmerkingen leverer den respektable 279 hestekrefter.

Dette betyr i praksis at den 504 centimeter lange bilen klarer 0-100 kilometer i timen på 7,4 sekunder, noe som betyr at du for eksempel lett kjører fra en Toyota MR2. Dette til tross for at S 430 4MATIC er utrustet med firehjulsdrift og automatgirkasse og veier 1.980 kilo.

Merker ikke farten

Motoren produserer et herlig skyv og hvis du følger med på fartsmåleren, så forstår du at det går fort. Bilen gjør 70 kilometer i timen i førstegir og på lukket bane vil du finne ut at du er oppe i 110 kilometer i timen når du har tømt andregiret. Fartsopplevelsen er imidlertid en helt annen enn den man er vant til fra mer normale biler. S-klasse er nemlig så stor, stødig og tung at du i praksis ikke merker hvor rask bilen egentlig er. Det å kjøre i 50 kilometer med denne bilen gir ordet "fartsblindhet" en ny betydning.

Alltid kraft

Motor og kjøreegenskaper


Motoren har et klassisk effektregister, i den forstand at det går bedre jo lenger inn du tråkker gasspedalen. Toppeffekten er med andre ord å finne høyt opp i registeret og øker helt opp mot rødmerkingen ved 6.000 o/min. Med denne motoren under panseret er man imidlertid ikke avhengig av høyt turtall - man har alltid krefter på lager. Gassresponsen er kvikk, og dette, kombinert med en svært rask girkasse, gjør forbikjøringer til en fryd.

Ved normal kjøring sjalter den automatiske femtrinnskassen imidlertid silkemykt, på grensen mot umerkelig.

Luftfjæring

S-klasse er utrustet med luftjæring og aktive dempere, noe som skal gi overlegen komfort. Det er ingen tvil om at hjulopphenget fungerer eksepsjonelt godt. Verken fartsdumper, småhull, trikkeskinner eller brostein er noe problem - S-klasse formelig glir over ujevnhetene. Når det er sagt, vi opplevde nesten like høy kjørekomfort i nye E-klasse. Dette er ikke ment som kritikk av S-klasse, men som et kompliment til E-klasse.

God fremkommelighet

Motor og kjøreegenskaper


Den bakhjulsdrevne versjonen av S-klasse er ikke akkurat kjent som noen fjellgeit. Vårt eksemplar var imidlertid utrustet med firehjulsdrift. Takket være luftfjæringssystemet kan bilen i tillegg heves inntil 5 centimeter, noe som gir relativt god bakkeklaring. Dette, kombinert med antispinn-systemet, gir overraskende god fremkommelighet.

Med en ordinær S-klasse ville vi vært særdeles forsiktige med å bevege oss oppover vinterglatte bakker i det hele tatt. Med firehjulsdrift forserte vi den ene bakken brattere enn den andre. Det etterlates imidlertid aldri noen tvil om at bilen er tung og vi anbefaler varsomhet også med 4MATIC-emblem på bakluken. Noen terrengbil er S-klasse 4MATIC ikke, og det er grenser for hvor bratte bakker bilen takler.

40 prosent foran

Kun 40 prosent av kreftene overføres til forhjulene, og man merker at bakhjulene får tildelt størsteparten av motorkraften. Ved hard kjøring på glatt underlag kommer bilen villig med hekken, selv om man merker at den er mindre danseglad enn rent bakhjulsdrevne Mercedeser.

Hvis man provoserer frem understyring merker man imidlertid at bilen er firehjulsdrevet. Understyring kan nemlig oppheves ved å gi litt gass, noe som resulterer i at forhjulene tar tak. Litt forsiktig skal man imidlertid være, hvis trykket på gasspedalen blir for hardt, kan understyring fort gå over i overstyring.

Nå har vi imidlertid fortalt om hvordan bilen oppfører seg uten den elektroniske stabilitetskontrollen (ESP). Med stabilitetskontrollen innkoblet blir bilen særdeles snill, og alle herjeforsøk kveles ved fødselen.

Dykker ikke

Motor og kjøreegenskaper


En så tung bil er selvsagt utrustet med kraftige bremser. Bremsene er ikke bare kraftige, de jobber også godt på ujevnt underlag, noe som resulterer i stabil oppførsel ved nødbremsing. Nødbremsing er i det hele tatt svært udramatisk med denne bilen, noe som delvis skyldes luftfjæringen og de aktive demperne. Disse komponentene forhindrer nemlig at bilen dykker ved bremsing. Vi har kun én liten ting å utsette på bremsene - de produserte iblant knirkelyder ved krypkjøring.

Men du er kanskje mer opptatt av hvordan luksus-doningen ser ut innvendig? Les mer om plass og komfort her.