Motor og kjøreegenskaper

Med en toppfart på 246 kilometer i timen, er Vectra GTS 3.2 V6 den raskeste volummodellen Opel har hatt på paletten.

Motor og kjøreegenskaper


Den nydelige V6-motoren, som foreløpig kun leveres i GTS-versjonen av Vectra, leverer et herlig skyv. Vårt testeksemplar var utrustet med automatisk girkasse, noe som alltid stjeler en del krefter. Kraftkilden er imidlertid så sterk at savnet etter en manuell girkasse aldri ble påtrengende. Ved fullt gasspådrag presses man godt inn i seteryggen og i løpet av kun få sekunder har bilen oppnådd 65 kilometer i timen, hvoretter andregiret tar over jobben.

Motoren produserer et pent lydbilde, som blir spesielt vakkert i sammenheng med girskift. Også i andregir leveres et flott skyv, og når turtelleren når 6.500 o/min og rødmerking, har fartsmåler-nålen rundet 100 kilometer i timen. Deretter står ytterligere tre gir til disposisjon.

Glad i turtall

Takket være sitt store slagvolum er motoren så sterk at man aldri er avhengig av turtall. Det betyr på ingen måte at motoren er turtalls-sky. Tvert i mot, den store V6eren stortrives når man jager den over 4.000 omdreininger, der maksimalt dreiemoment, 300 Nm, er på plass. Toppeffekten, 211 hestekrefter, er først til stede ved 6.200 o/min.

Forsiktig effektuttak

Motor og kjøreegenskaper


Vi trivdes med andre ord svært godt med denne Opel-motoren under panseret. Men med tanke på slagvolumet, 3,2 liter, har Opel faktisk vært ganske forsiktige med effektuttaket. For eksempel tar Ford ut 226 hestekrefter av 3,0-literen som sitter i Mondeo ST 220. På den annen side produserer Mondeo-motoren et noe lavere dreiemoment.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med automatgir klarer Opel Vectra GTS 3.2 V6 øvelsen 0-100 på 8,0 sekunder. Med manuell girkasse gjør bilen samme øvelse unna på 7,5. Dette er gode tall, men ikke imponerende. For eksempel er både Mondeo ST 220 (7,4), Audi A4 3.0 V6 (6,9) og BMW 330i (6,5) raskere.

Manuell giring

Den automatiske girkassen gjør i utgangspunktet en grei jobb og tillater kickdown helt opp til 3.300 o/min i tredjegir, noe som oppleves som sportslig. Girskiftene er raske og man har i tillegg muligheten til å gire kassen "manuelt" ved å vippe girspaken til venstre. I motsetning til mange andre produsenter har Opel valgt å overlate til føreren å bestemme når det skal gires opp. Det betyr at kassen lar være å sjalte opp selv når man presser motoren opp til turtallssperren. Dette gir sportslige førere større valgmuligheter og vil helt sikkert bli satt pris på av mange.

Girnekt

Men helt perfekt er girkassen ikke. Vi opplevde flere ganger at girkassen falt av lasset ved fullt gasspådrag fra stillestående. Resultatet ble at motoren stanget mot turtallsperren i flere sekunder før girkassen omsider forsto at den måtte legge inn andregiret. Slik girnekt er rett og slett uakseptabelt i en bil i denne prisklassen

Sporing

Motor og kjøreegenskaper


Vectra GTS er forhjulsdrevet, noe som aldri er ideelt i kombinasjon med en så kraftig motor. Resultatet er blant annet sporing ved fullt gasspådrag, noe som kan være litt ekkelt ved forbikjøringer. Man skal også være litt forsiktig med gasspådrag før svinger på glatt føre. Selv om antispinn-systemet gjør sitt beste for å forhindre hjulspinn, er nemlig motoren så kraftig at systemet ikke alltid lykkes i sine anstrengelser. Dermed risikerer man til stadighet hjulspinn, noe som stjeler grepet som skulle vært brukt til å forsere svingen.

Disse problemene er knyttet til forhjulsdriften og ville vært eliminert med bakhjulsdrift. Men også bakhjulsdrevne biler har som kjent sine ulemper, og Vectra GTS hadde derfor etter vårt syn fortjent skikkelig firehjulsdrift.

Stram og presis

Bortsett fra de overnevnte problemene, er det svært lite å utsette på bilens kjøreegenskaper. I likhet med sedan-utgaven, kjører nemlig Vectra GTS kjører svært godt. Det vil si, den kjører enda bedre, i hvert fall hvis sportslighet er målestokken. Vectra GTS har nemlig en mer direkte og presis styring enn sedanen og er i tillegg senket 20 millimeter. Dette resulterer i lavere tyngdepunkt og økt stivhet, noe som blant annet gir seg utslag i mindre krenging. Vectra GTS oppleves derfor som usedvanelig stram og fin å kjøre.

Balansert

Motor og kjøreegenskaper


Vi fikk dessverre ikke testet bilen på tørre veier, men lot oss imponere over hvordan bilen opptrådte på glatt føre. Bilen er svært balansert og understyrer langt mindre enn det man skulle forvente. Den må provoseres svært hardt før den kommer med hekken, og når hekken først kommer, er den usedvanelig lett å hente inn igjen ved motstyring. Vær imidlertid klar over at også Vectra GTS kan snurre hvis førerfeilene blir grove nok.

Avansert stabilitetsprogram

Bilen er altså både mer styrevillig, retningsstabil og letthåndterbar enn det vi er vant med, noe som inngir tillit. Vectra GTS er i tillegg utrustet med et svært godt stabilitetsprogram (ESP). Dette bryter inn relativt sent, men fungerer svært godt når det først aktiveres. Den gode funksjonaliteten skyldes blant annet at systemet bremser inntil tre hjul om gangen.

Gode bremser

Men en så stor motor foran torpedoveggen, er det av avgjørende viktighet at bremseredskapen står i forhold. Og det gjør den i Vectra GTS. Store, ventilerte skiver er på plass innenfor både for- og bakhjulene og både bremseassistanse (BA), elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og cornering brake control (CBC) arbeider for å øke passasjerenes sikkerhet. Sistnevnte arbeider for å unngå skrens ved bremsing i sving, noe som oppleves ved at bilen opptrer stabilt ved nødbrems både i sving og på flatmark.

En bil som koster nesten 550.000 kroner skal ikke bare ha en skikkelig motor under panseret. Den skal også være velutstyrt. Les mer om plass og komfort her.