Motor og kjøreegenskaper

Octavia 1.9 TDI 4x4 er utrustet med en sterk og avgiftsgunstig motor og kjennetegnes ved god fremkommelighet i kombinasjon med fine kjøreegenskaper.

Motor og kjøreegenskaper


De aller fleste bilprodusenter satser helt og fullt på såkalt common rail-teknologi i sine dieselmotorer. Også Volkswagen-konsernet produserer common rail-motorer, men har i tillegg valgt å satse på såkalt pumpedyse-teknologi. Pumpedyse-motorene kjennetegnes ved sin noe hardere og mer knatrende gange.

Volkswagen-konsernets 1,9 liter store pumpedyse-motor finnes i hele seks effektvarianter - varierende fra 90 til 150 hestekrefter. Motoren er å finne i mer enn ti modeller fra Audi, Seat, Skoda, Volkswagen. Ja, vi finner den til og med igjen i Ford Galaxy, fetteren til Seat Alhambra og Volkswagen Sharan.

Liten varmeproduksjon

Vi har testet denne motoren en rekke ganger i ulike biler og har etter hvert lært oss å like den godt, til tross for enkelte ulemper. Hovedproblemet med drivkilden er at den støyer noe mer enn mange av konkurrentenes motorer. Et annet problem er at den produserer svært lite varme, noe som merkes godt på vinteren. Dette er imidlertid et problem mange dieselmotorer sliter med, rett og slett fordi de arbeider så effektivt. Problemet kan løses ved å montere en såkalt tilleggsvarmer, noe som koster omlag 15.000 kroner.

Sterk

Motor og kjøreegenskaper


Bortsett fra støyen og den manglende varmeproduksjonen, er det lite å utsette på motoren vi finner i Octavia 1.9 TDI 4x4 Business. Skoda har valgt å ta ut 100 hestekrefter fra motoren, noe som passer det norske avgiftssystemet godt. Motoren yter 240 Nm allerede fra 1.800 omdreininger, og oppleves derfor som sterk. For eksempel klarer den å trekke i gang bilen i andregir ved tomgang. Fra 1.500 omdreininger er akselerasjonen merkbar og deretter skyver det fint opp til 4.250 o/min. Det skal imidlertid sies at motoren ikke leverer det deilige sparket ved 2.000 o/min som 130- og 150-hesters-versjonene kjennetegnes ved.

13,4 sekunder

På papiret kan vi lese at bilen bruker 13,4 sekunder fra 0 til 100, noe som i utgangspunktet høres relativt slapt ut. Men i praksis oppleves ikke bilen som treg. For selv om bilen ikke er spesielt rask ut fra lyskryssene, klarer den seg godt i langt viktigere øvelser, som for eksempel akselerasjon fra 50 til 80 kilometer i timen og forbikjøringer. Fordi dreiemoment-toppen er på plass så tidlig i registeret, slipper man også å gire hver gang man endrer hastighet.

Lang rekkevidde

Motor og kjøreegenskaper


En av de største fordelene med dieselmotoren, er det lave forbruket. På papiret skal bilen klare seg med beskjedne 0,62 liter ved blandet kjøring, noe som kombinert med den 63 liter store drivstofftanken gir en rekkevidde på over 100 mil. Vi målte et forbruk på 0,76 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som absolutt er godkjent for en bil i denne størrelsesklassen.

Dvask girkasse

Sekstrinns-kassen er etter vårt syn i dvaskeste laget og burde hatt et strammere oppsett. Når det er sagt, hadde vi aldri problemer med å få spaken i gir. Sjettegiret er et behagelig motorvei-gir og sørger for at turtelleren legger seg på 2.000 omdreininger i 100 kilometer i timen. Lavt turtall betyr mindre støy og vanligvis også lavere forbruk.

Haldex

Norge er et av de få subarktiske områdene i verden som faktisk er bebodd. Dette er en av årsakene til at mer en 14 prosent av de norske nybilkundene unner seg firehjulsdrevne biler. Det finnes en rekke ulike firehjulsdrift-systemer - Skoda har valgt å satse på Haldex-løsningen.

Denne teknologien innebærer at Octavia 1.9 TDI 4x4 Business i utgangspunktet er forhjulsdrevet og at bakhjulene kun blir med på leken når det oppstår hastighetsforskjell mellom for- og bakhjul. Fordi bilen vanligvis er forhjulsdrevet, reduseres drivstoff-forbruket sammenlignet med permanente firehjulsdriftsystemer. Samtidig får man omtrent like god fremkommelighet som man ville fått med et permanent system. På den annen side vil kritikere hevde at kjøreegenskapene kan bli skumle fordi bilen vil få endrede egenskaper når bakhjulene plutselig kobles inn.

Forutsigbar

Motor og kjøreegenskaper


Det kan godt hende at kritikerne har rett, men vår erfaring tilsier at dette kun er en problemstilling ved ekstremt hard kjøring. Montert i en Octavia stasjonsvogn med en moderat dieselmotor, byr Haldex-løsningen etter vårt syn overhodet ikke på problemer, snarere tvert i mot. Octavia 1.9 TDI 4x4 kjører nemlig svært godt og oppfører seg snilt og forutsigbart.

På glatt føre vil du oppdage at bilen har en finere balanse enn sine forhjulsdrevne slektninger. Ved gasspådrag overføres drift nærmest umiddelbart til bakhjulene, noe som motvirker understyring. Heller ikke overstyring er noe problem. Når Octavia-hekken først kommer, så kommer den sakte og kontrollert, noe som gjør den lett å ta inn ved motstyring. På grunn av den snille oppførselen er det ikke noe stort problem at bilen mangler elektronisk stabilitetsprogram (ESP), selv om bilen selvfølgelig hadde blitt enda tryggere med ESP.

Kjemper seg frem

Fremkommeligheten er det heller ingenting å si på. Vi forsøkte oss på den ene bakken brattere enn den andre, men opplevde aldri å bli sittende fast. Etter en uke med denne bilen hadde vi derfor mistet all respekt for bratte hytteveier, til tross at Octavia 4x4 mangler antispinn-systemer.

Styringen kunne med fordel vært mer direkte, men er presis nok til at den ikke oppleves som dvask. Bilen er retningsstabil i alle hastigheter og svingradiusen godkjent. Hjulopphenget er bedre enn gjennomsnittet og håndterer de fleste ujevnheter før de forplanter seg opp i setene.

Flotte bremseegenskaper

Motor og kjøreegenskaper


Octavia kjennetegnes er rett og slett en tillitvekkende bil, noe som ikke minst skyldes egenskapene ved nødbrems. Takket være en svært effektiv elektronisk bremsekraftfordeler (EBD), opptrer bilen usedvanlig stabilt ved bremsing, både på rett vei og i sving.

Vi har testet stasjonsvognutgaven av Skoda Octavia tidligere og du finner en grundig beskrivelse av plass og komfort her.

Er Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4 Business den beste bilen i prisklassen under 300.000 kroner? Les mer om konkurrentene her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.