Motor og kjøreegenskaper

Octavia RS kan slå i bordet med skikkelige krefter. 180-hesteren har nok effekt til de fleste oppgaver og gir til og med nok til å skape kjøreglede.

Motor og kjøreegenskaper


Motoren i Octavia RS er en 1,8 liters turbomotor som er svært velbrukt og den finnes i et antall effektvarianter fra 150 til 225 hestekrefter spredt over både Skoda, Volkswagen, Audi og Seat. Octavia RS befinner seg sånn midt på treet med 180.

Grommotor

Vi liker denne 1,8-literen. Den er sterk og tar i skikkelig allerede fra lave turtall. Effekten er på topp ved 5.500 omdreininger og dreimomentet ligger flatt fra 1.950 til 5.000 omdreininger. Dette betyr at du har en svært fleksibel motor som trekker omtrent over hele turtallsregisteret og du har krefter tilgjengelig uansett hvilket gir du har valgt så sant du befinner deg over 2.000 omdreininger.

Fartsressursene holder i lange baner for norske forhold og toppfarten er vel egentlig av akademisk interesse, men den greier 230 kilometer i timen. 0-100 er en tøff øvelse og Octavia RS makter dette på 8 sekunder blank.

Motoren kjenner vi god fra før, og i Octavia sitter motoren på tvers. Den har fire sylindere, turbo, ladeluftkjøler, to overliggende kamaksler og fem ventiler per sylinder. Effekten går gjennom en femtrinns girkasse til forhjulene.

Passer aktiv kjøring

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Bilen trekker godt og du kan med fordel holdt høyt gir og lavt turtall takket være god styrke på forholdsvis lave turtall. På rett vei utmerker bilen seg som svært retningsstabil og i svingene er den trygg, og lett understyrende. Du har god styrefølelse og du vet hele tiden hva RS’en foretar seg. Bremsene er kraftige og den har ventilerte skiver både foran og bak. Bremsekaliperne er Skoda Racing-grønne.

Normalt bruk

Til daglige gjøremål imponerer også RS’en. Den bekrefter nok en gang at dette er en gjennomført bil. Du får ingen ubehagelige overraskelser. Med ESP (elektronisk stabilitetsprogram) innkoblet er det ikke mulig få den til å finne på noe sprell i det hele tatt. Vi var belemret med mye snø og satte antagelig personlig rekord i gulblink fra ESP-lampen opp mot Damtjern på Ringerike. Fremkommeligheten var god og elektronikken brakte oss trygt til toppen.

Girkassa er ikke den beste på markedet, men holder for de fleste. Vi synes en tettere sekstrinnskasse hadde vært på sin plass når det først ble lansert en slik bil. Uansett kunne den gjerne vært litt mer lettsjaltet.

Sportslig

Nå kjørte vi rundt på myke vinterdekk og RS’en virket mye mindre radikal nå en den gjorde sist. Da var vi nemlig skodd med 17-tommers sommerdekk i dimensjonen 205/50-17. Bilen er ikke spesielt ukomfortabel, men alle de sportslige elementene tærer litt på hver sin måte. Lavprofildekk, sportsunderstell og harde seter bidrar til at dette ikke blir en bil for de som liker å ha det mykt og godt. Vindstøy er det også litt av, særlig rundt speilene.

Hvordan står Skoda Octavia RS i forhold til konkurrentene? Finnes det noen som kan levere noe tilsvarende? Svaret finner du her.