Motor og kjøreegenskaper

Mercedes-Benz har i stor grad valgt kompressor fremfor turbo for å øke ytelsene. Ytelsene i CLK 200 Kompressor er fullt ut akseptable.

Motor og kjøreegenskaper


I forhold til CLK 240 er det kun motorlyd og en tidligere dreiemomenttopp som avslører at det er en 1,8-liter under panseret.

Høyt dreiemoment

240 Newtonmeter (Nm) ved 3.000 o/min leverer den kompressormatede motoren. Det er samme dreiemoment som i CLK 240, men en del tidligere. Toppeffekten på 163 hestekrefter dukker opp ved 5.500 o/min.

Det kan synes rart at Mercedes-Benz velger å putte to på papiret så like motorer under panseret på CLK. Grunnen er nok at noen markeder foretrekker V6-motorer. Ser man bort fra lyden og et ørlite overtak fra 0-100 km/t til V6-motoren, er 1,8-literen et fullgodt alternativ. Særlig i Norge der avgiftsfordelen gjør den nesten 90.000 kroner billigere.

Kompetent understell

Under testen følte vi hele tiden at bilen kunne presses mye mer, oppførselen gir et solid inntrykk. Veigrepet tåler mye større krefter enn det en motor på 163 hestekrefter kan levere. Til tross for det gode grepet er komforten ivaretatt med godt monn.

Motor og kjøreegenskaper


Den gode fjæringskomforten passer perfekt til en turbil som CLK. Den gir deg muligheten til å smile overbærende over alle ujevnhetene på norske vinterveier.

Ikke sportslig anlagt

Sportslighet er ikke bare veigrep og motor. Bremser er viktig, og også girkasse og styring. Som sagt holder veigrepet og bremsene inngir tillit. Styring, motor og girkasse sørger for at stempelet sportslig ikke passer så godt på denne bilen.

Motoren blir for svak, og styring og girkasse er for komfort-orientert. Rattet er i tilegg utstyrt med innfelt glatt tre som ikke akkurat øker kontrollfølelsen ved aktiv kjøring. Og det er helt greit, det har ingen ting å si for CLKs fremste egenskap; cruising.

Liten konkurranse

Motor og kjøreegenskaper


Er du på vei til bilbutikken for å handle en todørs kupé som helst er over 4,5 meter lang er det ikke så stort utvalg. BMW har en kupévariant av sin 3-serie, og Peugeot har fått Pininfarina til å forvandle 406 til en todørskupè. Peugeoten koster under 350.000 kroner med en toliter på 137 hestekrefter, for en BMW 320 CI med en rekkesekser på 170 hestekrefter må du betale 432.000 kroner.

Mer om plass, komfort og konkurrenter kan du lese om i vår test av CLK 240.

Store bilder finner du her.