Motor og kjøreegenskaper

Dieselmotoren har lenge vært på fremmarsj på kontinentet og har de siste årene begynt å gjøre sitt inntog også i Norge. Dette har den norske Toyota-importøren nå tatt konsekvensen av.

Motor og kjøreegenskaper


RAV4 har hele tiden vært tilgjenglig med en 1,8-liters bensinmotor, men da kun i kombinasjon med forhjulsdrift. Den som har ønsket seg en firehjulsdrevet RAV4 har derfor kun hatt ett alternativ, en 2,0-liters bensinmotor. Noe dieselaltarnativ har ikke eksistert her i landet.

I Sør-Europa derimot, har RAV4 lenge vært tilgjengelig med dieselmotor. Bakgrunnen for at denne ikke ble tatt inn til Norge, er rett og slett at bilen ville blitt for kald på vinterstid. Moderne dieselmotorer arbeider nemlig så effektivt at de produserer lite overskuddsvarme. Dermed ville en RAV4 med dieselmotor blitt en kald opplevelse når kvikksølvet viste minusgrader.

Til slutt fant imidlertid den norske Toyota-importøren en vei rundt problemet - etterisolering. Dermed kunne RAV4 D-4D introduseres i Norge.

Godkjent

Motor og kjøreegenskaper


Vårt testeksemplar brukte omkring 15 minutter på å oppnå driftstemperatur ved småkjøring i 10 minusgrader, selv ved bruk av den såkalte Idle up-funksjonen. Sistnevnte sørger for høyere turtall ved tomgang. Men fordi vi fikk god støtte av setevarmeren og fordi motoren avgir varme lenge før den oppnår full driftstemperatur, sto vi aldri i fare for å fryse i hjel.

Når vi kjørte rett ut på motorveien etter oppstart, brukte motoren godt under 10 minutter på å oppnå driftstemperatur, enda kortere tid ved høyere utetemperaturer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Luksus-varmer

Vi konkluderer derfor med at RAV4 D-4D takler norske vintre og at man kan klare seg uten en Eberspächer tilleggsvarmer, som koster 15.800 kroner. Når det er sagt - vi storkoste oss med tilleggsvarmeren som var installert i vårt eksemplar. Ikke bare blir bilen svært raskt varm, du kan også la den dieseldrevne tilleggsvarmeren surre og gå mens du er i butikken eller forhåndsprogrammere den til å varme opp bilen før du står opp om morgenen. Vær imidlertid klar over at varmeren bruker omkring 0,7 liter diesel i timen.

Jevn karakteristikk

Motor og kjøreegenskaper


Men la oss se litt nærmere på selve kraftkilden, som er en firesylindret common rail-motor med 2,0 liter slagvolum. Motoren leverer 250 Nm ved 1.800 o/min yter og maksimal effekt, 116 hestekrefter, ved 4.000 omdreininger.

Som dieselmotorer flest er den sterk på lave turtall og trekker rent fra 1.300 o/min. Men i motsetning til en del andre dieselmotorer, leverer den ikke et markert spark i området rundt 2.000 o/min. I stedet produserer Toyotas dieselmotor en jevnt økende akselerasjon helt fra 1.300 til rundt 4.200 o/min. Dette er en fornuftig motorkarakteristikk, selv om vi må innrømme at savnet skyvet som produseres av en del andre dieselmotorer i området omkring 2.000 o/min.

Kvikk gassrespons

Turtelleren er merkelig nok ikke rødmerket før ved 5.200 o/min, noe som er unormalt høyt for en dieselmotor. Etter vårt syn kunne like godt rødmerkingen vært plassert ved 4.200 o/min. Når du passerer dette turtallet, produseres mer bråk enn akselerasjon.

Mellom 2.000 og 4.000 o/min er gassresponsen kvikk og motoren oppleves både som sterk og rask. Forbikjøringer er ikke noe problem og vi tror de færreste vil savne effekt. Øvelsen 0-100 går unna på 12,1 sekunder, noe som er akseptabelt. I praksis oppleves bilen faktisk som raskere enn det tallene skulle tilsi.

Må tåle en del støy

Motoren er ikke den mest bråkete dieselen vi har vært borti, men er heller ikke den mest lavmælte. Det knatrer friskt foran torpedoveggen og det er aldri noen tvil om hva slags motor som befinner seg der. Men fordi turtallet er ganske lavt i motorveihastighet - 2.250 omdreininger i 100 i femtegir - er ikke motorstøyen noe stort problem.

Dekkstøyen derimot, blir litt plagsom i høye hastigheter, spesielt på våt asfalt. Dette skyldes delvis de brede dekkene, som er i dimensjon 215/65-16, men også det at bilen nok er noe dårligere støyisolert enn ordinære stasjonsvogner.

Stor rekkevidde

Motor og kjøreegenskaper


Mens bensinvarianten forbruker 0,88 liter drivstoff per mil ved blandet kjøring, klarer dieselmotoren seg med 0,71 liter. Når dette forbruket kombineres med en drivstoff-tank på 57 liter, blir rekkevidden respektable 80 mil.

Fin girkasse

Girkassen er på typisk Toyota-vis både presis og lettsjaltet. Den godt plasserte spaken glir lett fra trinn til trinn, også i revers. Førstegiret rekker til 40 kilometer i timen, mens andregiret kan plages opp til 80 km/t. Langt mer interessant er det at den kraftige motoren tillater bruk av femtegiret ned mot 50 kilometer i timen.

Dårlig sikt bakover

En av fordelene med de høye firehjulstrekkerne, eller SUVer som de også kalles, er sittehøyden, som gir god oversikt over trafikken. Når bilen skal rygges er imidlertid sikten mer begrenset. En høy bakrutekarm begrenser sikten bakover, og det blir ikke bedre av at opplagringen for bakruteviskeren og reservedekket stjeler bakruteplass.

De store og gode sidespeilene oppveier til en viss grad den dårlige sikten. Og det faktum at bilen kun er 420 centimeter lang, sørger for at den kan parkeres i relativt trange luker. For trangt bør det imidlertid ikke være, i hvert fall ikke hvis du vil ha tilgang til lasterommet. Bakluken er nemlig sidehengslet, noe som betyr at du trenger relativt god plass bak bilen.

God over fartsdumper

Svingradiusen er noe større enn det kompaktklassebiler kan by på, men likevel akseptabel. De store hjulene og den gode bakkeklaringen kompenserer også til en viss grad, i den forstand at bilen takler en fortauskant i ny og ne. Husk imidlertid at dette ikke er pent å gjøre.
Bilen klarer seg greit over trikkeskinner, hull og smådumper, men gir ikke den samme komforten som mer ordinære stasjonsvogner. Store ujevnheter derimot, takler bilen svært godt. Fartsdumper, for eksempel, er nærmest gøy å passere med denne bilen.

Kjører godt

Motor og kjøreegenskaper


På landeveien vil du merke at RAV4 kjører godt. Styringen er relativt presis og passe tung og bilen ligger overraskende godt på veien, sitt høye tyngdepunkt tatt i betraktning. Når bilen provoseres på glatt føre, vil du finne ut at den opptrer overraskende nøytralt og at verken overstyring eller understyring er fremtredende problemer. Bilen kan komme med hekken, men dette skjer som regel på en forutsigbar og lett kontrollerbar måte.

Ved fullt gasspådrag på glatt underlag oppleves bilen mer som bakhjulsdrevet enn som forhjulsdrevet, fordi det er mulig å provosere frem bakhjulsskrens hvis du går inn for det. Vær imidlertid klar over at RAV4 i likhet med andre høye firehjulstrekkere velter lettere enn ordinære biler med lavere tyngdepunkt.

God på skogsveier

Det er på glatte og bratte skogsveier at RAV4 kommer aller mest til sin rett. Firehjulsdriften er basert på en viskositetskobling. Men i motsetning til en del konkurrenter, som kun får drift på bakhjulene ved hastighetsforskjell, har RAV4 en slags kontinuerlig firehjulsdrift, der 50 prosent av kreftene i utgangspunktet fordeles til hver aksling.

Dette, kombinert med store hjul, høy bakkeklaring, kort akselavstand og korte overheng, gir en svært god fremkommelighet, til tross for at RAV4 mangler lavgir og differensialsperrer. Vårt testeksemplar gnagde seg oppover usedvanelig bratte og glatte bakker med piggfrie vinterdekk. Respekten for bilen økte for hver bakkestart, som nærmest uten unntak var vellykkede. Du skal ha en usedvanlig vanskelig hyttevei for at denne bilen skal bli sittende fast. Sammenlignet med systemer der bakhjulene kun kobles inn ved behov, vil den kontinuerlige firehjulsdriften også gi bedrede kjøreegenskaper ved aktiv kjøring på svingete landeveier.

Bremser med forbedringspotensiale

I utgangspunktet lot vi oss også imponere over bremsene. RAV4 D-4D er utrustet med skivebremser bak og ventilerte skiver foran og disse gir et svært godt bitt. I tillegg er bremsene lette å dosere.

Det var først når vi forsøkte nødbrems på ujevnt underlag at skepsisen begynte å melde seg. Til tross for at bilen skal være utrustet med bremsekraftfordeler, oppførte den seg skuffende ustabilt når hjulene på den ene siden hadde bedre grep enn de andre. Bilen trekker kraftig til den siden der hjulene har best grep, noe som kan resultere i at man ufrivillig trekkes over i motsatt kjørefelt eller ut i grøften. Vi har testet en rekke tyske biler som klarer denne øvelsen med glans, og ble derfor skuffet over Toyota på dette punktet.

Vi har testet RAV4 tidligere og tok den gangen en grundig kikk på interiøret. Du finner mer om interiør, komfort og bakseteløsninger i denne testen.

RAV4 er faktisk ikke den eneste høye firehjulstrekkeren med dieselmotor. Les mer om konkurrentene her.