Motor og kjøreegenskaper

Grand Cherokee med dieselmotor er et sprekt bekjentskap. Motoren liker å jobbe og Grand Cherokee takler mange oppgaver.

Motor og kjøreegenskaper


Kraftige firehjulstrekkere trenger mye effekt og det er ingen sak med en stor bensinmotor. Problemet blir derimot at bensinforbruket fyker til himmels hvis du bruker gassen flittig. Løsningen blir da en dieselmotor. Oppgitt forbruk på 2.7 CRD ved blandet kjøring er 0,97 liter per mil. Det stemmer veldig godt med det vi målte selv også. Hvis du hopper over på Grand Cherokee med fireliters rekkesekser eller 4,7-liters V8-motor ligger forbruket ved blandet kjøring på 1,6 liter per mil. Vi har normalt problemer med holde slike forbrukstall med bensinmotorer slik at forskjellen blir egentlig enda større.

Fin motor

Motoren er en rekkefemmer på 2,7 liter med dieselinnsprøytning fra et felles reservoar (common rail). Ytelsen er 163 hestekrefter og dreimomentet er 400 newtonmeter ved 1.800 omdreininger. Det er lite å hente under 2.000 omdreininger, men det rykker skikkelig til når kommer opp på riktig turtall. Automatkassen med fem gir hjelper også fint til med å holde motoren på riktig turtall. Du har ikke mulighet til selv å gire opp og ned, men du kan låse girkassen oppad i samtlige gir.

Når de tyngste oppavene står for tur har den også lavserie. Den kan kobles inn når bilen står stille eller triller så vidt litt fremover. Det er det enklere å få den i gir når det er litt bevegelse i girkassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ærlig og avansert

Motor og kjøreegenskaper


Firehjulstrekksystemer i er mange tilfeller lekesystemer som passer best under svært enkle forhold. Da er det elektronikk som bremser spinnende hjul med bilens bremser. Dette holder til enkle oppgaver, men ikke lengden med hard belastning. Grand Cherokee har verken antispinnsystem eller stabilitetssystem, men kommer seg likevel ekstremt godt frem. Grand Cherokee har Quadra Trac II som fordeler kreftene mellom forhjul og bakhjul med inntil 100%. Vario-Lok differensialene på for- og bakaksel låser seg variabelt og progressivt, og fordeler kraft mellom høyre og venstre side. Sammenlagt betyr det at det holder med feste på et hjul for å komme seg løs. Vi kan ramse opp utallige episoder hvor vi har stått fast med firehjulstrekkere som spinner på et hjul og hvor resten av hjulene står stille.

Grov

Tyske terrengbiler er nesten like gode på landeveien som sine lavere søsken. Å kjøre Jeep er ikke som å kjøre en BMW 5-serie, eller en tilsvarende personbil. Grand Cherokee er en mye mer hardbarket terrengbil som lider litt på landeveien. Retningsstabiliteten er dårligere og du må følge bedre med for å holde deg på veien. Du merker også at fjæringen er hardere og at den har stive akslinger både foran og bak.

Mangler

Motor og kjøreegenskaper


Innledningsvis har vi nevnt at for eksempel TV og navigasjon mangler. Det er vel ikke mange som strengt tatt trenger det, men det er i ferd med å bli populært. Av mer matnyttig utstyr savner vi et par ting. Som med mange andre moderne dieselbiler trenger også denne bilen ekstra varmeapparat. Jeep kan montere Webasto og det kommer på cirka 9.000 kroner. Vi savnet også lyktespylere og det koster cirka 3.000 kroner.

Mer om plass og komfort kan du lese om her.

Her kommer du videre til konklusjon og konkurrenter.