Motor og kjøreegenskaper

En krysser er et krigsskip som blant annet kjennetegnes ved sin evne til å kunne krysse de store verdenshavene. Land Cruiser er laget for å kunne krysse kontinenter.

Motor og kjøreegenskaper


Store hjul, 20 centimeter bakkeklaring, kontinuerlig firehjulsdrift, lavgirserie, antispinn, luftfjæring med høyderegulering og bakkehjelp (Downhill Assist Control og Hill-start Assist Control). Land Cruiser lar seg ikke stoppe av dårlige veier eller bratte bakker. Tvert i mot, Land Cruiser takler langt tøffere utfordringer enn det brorparten av eierne vil finne på å utsette den for.

Vi fikk dessverre ikke tid til å ta med bilen på tur i vår terrengløype, men takket være en usedvanlig snørik uke ble vår Land Cruiser likevel stilt overfor tøffe utfordringer. Blant annet vading i dyp snø, klatring i ekstremt bratte og glatte veier og passering av svære brøytekanter. Samtlige utfordringer ble bestått med glans.

Komfortabel nok

At Land Cruiser har god fremkommelighet kom egentlig ikke som noen overraskelse - det hadde vi forventet. Det vi var mer spente på, var egenskapene under normale forhold. Var bilen komfortabel nok til å kunne hevde seg mot de stadig flere tyske konkurrentene?

Vår konklusjon er et betinget ja. Nye Land Cruiser er riktignok ikke like komfortabel som BMW X5, Mercedes-Benz ML og Volkswagen Touareg - til gjengjeld er den etter vårt syn komfortabel nok til at de fleste vil oppleve Land Cruiser som en behagelig bil. Hjulopphenget har litt problemer med de skarpeste ujevnhetene, men tar igjen ved å duve pent over fartsdumper og telehiv-belemrede landeveier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elektronisk styrte støtdempere

Motor og kjøreegenskaper


Land Cruiser er en svært stor bil. Med reservedekket på bakluken måler bilen hele 485 centimeter i lengderetningen. Når denne lengden kombineres med 187 centimeter bredde og 184 centimeter høyde, blir resultatet en massiv bil. Dette, kombinert med høyt tyngdepunkt, kunne fort resultert i en krengeglad bil. Krenging er imidlertid ikke noe problem, takket være de elektronisk styrte støtdemperne. Føreren kan velge mellom fire programmer og velger man sports-programmet ligger den store bilen godt på landeveien.

Styringen er ikke blant de mest direkte og presise på markedet, men likevel godkjent. Det fireekede rattet er skinntrukket, kan justeres høyde og dybde og er godt å holde i.

Stabilitetsprogram

Det ville vært ganske ekkelt om en bil som veier to tonn var glad i å logre med halen. Det er Land Cruiser heldigvis ikke. Men når veien er glatt og rattbevegelsene dramatiske, kan også Land Cruiser gå inn i overstyring. Det betyr imidlertid ikke at man mister all kontroll med kjøretøyet. Det elektroniske stabilitetsprogrammet, på Toyota-språket kalt Vehicle Stability Control (VSC), griper i slike situasjoner inn og stanser skrensen før den blir farlig. Dette betyr selvsagt ikke at du slipper å forholde deg til lovene om tyngdekraft og friksjon.

Parkeringssensorer anbefales

Noen bybil er Land Cruiser ikke. Størrelsen sørger for at gateparkering langt fra er noen fornøyelse. Vi vil derfor anbefale parkeringssensorer, som er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Stor firer

Motor og kjøreegenskaper


Nye Land Cruiser er tilgjengelig med to motoralternativer. Bensinvarianten er en sekssylindret fireliter som yter 249 hestekrefter. Vi valgte dieselmotoren som har et slagvolum på tre liter fordelt på kun fire sylindre. Selv om høres rart ut med så store sylindre, er faktisk ikke Toyota alene om å produsere slike store diesel-firere. Også Mitsubishi Pajero og Nissan Patrol bruker store firesylindrede dieselmotorer.

Kunne vært sterkere

Dieselmotoren er den samme som satt i forgjengeren, Land Cruiser 90. Selv om 16 ventiler og common rail innsprøytning er på plass, er ikke motoren blant de mest imponerende på markedet. For eksempel er Mercedes-Benz sin femsylindrede 2,7-liter både sterkere og mer stillegående, til tross for mindre slagvolum.

Toyota-dieselen yter 163 hestekrefter og leverer 343 Nm allerede ved 1.600 o/min. Sistnevnte tall indikerer at motoren er sterk i bunn - og det er den også. Mellomregisteret er også akseptabelt, motoren skyver brukbart opp mot 3.500 o/min. Men deretter blir det mer støy enn akselerasjon. I det hele tatt støyer motoren ganske mye, noe som sørger for at man aldri glemmer at man har en dieselmotor foran torpedoveggen.

Lavt forbruk

0 til 100 går unna på 12,7 sekunder og motoren er sterk nok til at forbikjøringer går greit. Men bilen er for tung til at kraftkilden klarer å levere noe skikkelig skyv.

Spesielt tørst er motoren ikke. Vi målte forbruket til 1,06 liter per mil, noe som absolutt er godkjent, bilens størrelse tatt i betraktning.

Firetrinns girkasse

Motor og kjøreegenskaper


Heller ikke girkassen er den mest moderne på markedet. Mens stadig flere konkurrenter kommer med både fem- og sektrinnskasser, må fremtidige Land Cruiser-eiere nøye seg med fire. På typisk Toyota-vis er også sjaltegaten kronglete.

Når det er sagt, girkassen gjør en god jobb, både ved kickdown og oppgiring, og oppleves aldri som treg. Turtelleren er rødmerket ved 4.400 o/min, men girkassen legger inn girskiftet allerede ved 4.000. Det er like greit, vi har allerede nevnt at motoren produserer mer støy enn effekt over 3.500 o/min. Vi nevner også at man ved å trykke på en knapp kan velge å starte bilen i andre gir, noe som gir myke igangsettinger.

Kraftige bremser

Toyota har også tatt seg råd til store, ventilerte bremseskiver rund baut. De kraftige bremsene er lette å dosere, men ikke perfekte. Selv om bilen har både elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og elektronisk stabilitetsprogram, har den en tendens til å drifte litt ved ujevn traksjon. Det betyr at man skal ha begge hendene på rattet hvis man tråkker bremsepedalen i bunn når hjulene på den ene siden har bedre grep enn de andre. Her har flere av konkurrentene gjort en bedre jobb.

Mange godbiter

Vi kunne ha skrevet side opp og side ned om luftjæring, låsbar senterdifferensial, HAC, DAC og alt hva det nå heter. Men for at denne artikkelen ikke skal bli altfor lang, forlater vi motor, kjøreegenskaper og bremser til fordel for elektrisk justerbare skinnseter, DVD-basert navigasjon og en trykkfølsom skjerm.