Motor og kjøreegenskaper

Trodde du firehjulsdrift og høy bakkeklaring var ensbetydende med dårlig komfort og svake kjøreegenskaper? Tro om igjen.

Motor og kjøreegenskaper


Volkswagen Touareg er en ekte terrengbil, som blant annet kan skilte med firehjulsdrift, drøye 23 centimeter bakkeklaring, lavgirserie og senterdifferensialsperre. Samtidig er den så komfortabel at den tåler sammenligning med de mest eksklusive stasjonsvognene på markedet.

Hjulopphenget arbeider svært godt og parerer alle slags ujevnheter på en forbilledlig måte. Touareg svever over dumpene og kun de aller skarpeste ujevnhetene trenger opp i sitteputen.

God på landeveien

Samtidig er bilen stramt nok satt opp til at den oppleves som sportslig. Touareg sitter godt på veien, krenger lite og gir derfor god underholdning på svingete landeveier. Styringen er god og bilen lar seg gladelig lede gjennom svingene. De gode kjøreegenskapene resulterer i trygghetsfølelse, en følelse som forsterkes av den høye sitteposisjonen.

Bra stabilitetsprogram

Touareg er satt opp med et svært effektivt elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Førerfeil resulterer i en udramatisk men bestemt inngripen, noe som ytterligere styrker tilliten til bilen. Slår man stabilitetsprogrammet av, vil man finne ut at bilen vanligvis reagerer med understyring når farten blir for stor i svingene, ikke minst på glatt føre.

Ved gasspådrag blir den firehjulsdrevne bilen mindre understyrt. Og hvis rattutslaget er provoserende nok, kan Touareg komme med hekken. Slike situasjoner løses relativt greit med forsiktig motstyring. Enda enklere er det selvsagt å la stabilitetsprogrammet jobbe - og unngå hele situasjonen.

Ekte terrengbil

Motor og kjøreegenskaper


Sammenlignet med mange andre høye firehjulstrekkere ser Touareg ganske snill ut. Men skinnet bedrar - Touareg er en ekte terrengbil. Standardutstyret omfatter permanent firehjulsdrift, lavgirserie, senterdifferensialsperre, antispinn og bakkestartassistent. Bakkeklaringen er respektable 23,7 centimeter og begge overhengene korte.

Det betyr at Touareg er blant de siste som må gi opp når forholdene blir vanskelige. Hvis man er villig til å punge ut med snaue 23.000 kroner, får man i tillegg luftfjæring. Med luftfjæring har man mulighet for inntil 30 centimeter bakkeklaring, noe som gjør bilen enda råere, ikke minst i dyp snø. Touareg kan også fåes med sperre på den bakre differensialen, noe som øker fremkommeligheten ytterligere.

Manuell giring

Vårt testeksemplar var satt opp med hjul i dimensjon 255/55-18, noe som ikke akkurat er ideelt i glatte vinterbakker. Vårt inntrykk er likevel at Touareg har god fremkommelighet. Vi satt blant annet stor pris på bakkestarthjelpen, som sørger for at bilen ikke triller bakover når man slipper bremsepedalen.

Vi satt også pris på lavgirserien. Tiptronic-girkassen tillater manuell giring og i lavgir-serien blander ikke girkassen seg inn i dine disposisjoner. Det vil si at girkassen verken girer opp eller ned hvis du ikke selv ber om det. Dermed har du tilgang på skikkelig motorbrems.

Nydelig girkasse

Motor og kjøreegenskaper


Automatgirkassen gjør også en svært god jobb i høygir. Mens Toyota og Volvo har nøyd seg med firetrinnskasser i Land Cruiser og XC90 T6, leveres Touareg med en nydelig sektrinnskasse. Girkassen betjenes fra en kraftig og stilfull girspak som beveger seg i en rett og ukomplisert sjaltegate. Kassen sjalter mykt og behagelig, samtidig som den er svært rask. Nedgiring fra sjette til andregir gjøres for eksempel unna på mindre enn et halvt sekund.

Kickdownvillig

I tillegg er den svært kickdownvillig. Kassen girer ned fra tredje- til andregir helt opp til 3.800 omdreininger. Det betyr at man havner på 6.000 o/min i andregiret, noe som er svært offensivt med tanke på at rødmerkingen starter ved 6.500 omdreininger.

Volkswagen fortjener også skryt for at føreren via et digitaldisplay alltid kan se hvilket gir som er innkoblet, også i drive-funksjon.

Fin motor

Men nå holdt vi nesten på å glemme motoren, noe den ikke fortjener. For selv om den 3,2 liter store V6-motoren er minste bensinalternativ, gjør den en god jobb i den 2,2 tonn tunge bilen. Motoren er også å finne i Golf R32 og Phaeton - og under Touareg-panseret yter den 220 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment, 305 Nm, er på plass ved 3.200 o/min.

Tørst

Motor og kjøreegenskaper


La oss like godt avsløre det først som sist. Denne motoren er tørst. Vi målte et forbruk på 1,87 liter per mil ved aktiv blandet kjøring. Selv om oppgitt forbruk ligger litt lavere, 1,38 liter, blir driftskostnadene høye. Når det er sagt - høyt forbruk er et klasseproblem. Og motoren gjør en fin jobb. 0 til 100 gjøres unna på 9,9 sekunder, noe som absolutt er respektabelt, størrelse og vekt tatt i betraktning.

Kraftkilden produserer en fin V6-klang og trekker fint fra 2.300 o/min. Mellomregisteret er sterkt og motoren leverer frisk akselerasjon over 4.000 omdreininger. I det øvre turtallsområdet er gassresponsen kvikk, noe som sammen med den raske girkassen sørger for at bilen oppleves som frisk.

Flotte bremser

Touaregs vekt krever skikkelige bremser, noe Volkswagen har tatt på alvor. Alle de fire skivene er ventilerte og elektronisk bremsekraftfordeling er på plass. Touareg dykker svært lite ved harde innbremsinger og oppfører seg forbilledlig retningsstabilt, også når høyre og venstre hjulpar har ulikt grep. Bremseegenskapene bidrar til ytterligere høynet tillit.

Nydelige kjøreegenskaper, en flott girkasse, gode bremser og en fin motor. Det er på tide å finne ut av om seter og interiør holder like høy standard.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.