Motor og kjøreegenskaper

Liker du Rover 75 men synes den er for komfortabel? Kjøp MG ZT, den er ikke fullt så komfortabel.

Motor og kjøreegenskaper


Komforttapet er greit for vår del, vi føler du får mer enn du taper på et strammere understell.

1,8-liter

I roadsteren MG TF dukker 1,8-literen opp med samme antall hestekrefter, men uten turbo. Motoren i MG TF er en sportslig turtallmaskin med relativt lavt dreiemoment. 1,8-literen i ZT har en helt annen karakter, den trekker godt fra 2.000 o/min, og leverer toppeffekten ved 5.500 o/min.

Vår opplevelse av kjøreegenskapene bærer preg av at store deler av testen ble gjennomført på glatt føre. Under disse forutsetningene var det helt greit å slippe å lete etter krefter på høyt turtall, den brede turtallsområdet med krefter tilgjengelig gjorde det til og med lettere å holde siget oppe på glatte veier.

Forbruket målte vi til 0,91 l/mil med mye landeveiskjøring. Det er for høyt. Oppgitt forbruk er 0,81 l/mil ved blandet kjøring.

Godt nok

MG-folket har ikke gjort større endringer med girkasse og styring. De brede dekken gjør at styringen føles mer direkte, men det er fortsatt litt for lite tilbakemeldinger til at det føles sportslig. Girkassen har fin utveksling, men heller ikke den er direkte nok til å følge opp det sportslige inntrykket ZT gir.

Et plagsomt særtrekk er den trange fotbrønnen. Du må vinkle foten så den ikke stanger i "taket", og for oss medførte det at bremseteknikken måtte endres. Det er unødvendig, og føles nesten som slurv eller sløvhet fra produsentens side. Knakelyder i dashbord og koppholder som folder seg ut hvis det går fort i svingene trekker også ned inntrykket av en bil som tåler det spoileren bak signaliserer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motor og kjøreegenskaper


Vi trodde spoileren, som du faktisk kan slippe hvis du ber om det, sammen med de aggressive signalene i resten av stylingen skulle vekke en del negative ytringer i retning uelegant. Vi ble overrasket, tilbakemeldingene gikk nesten entydig i retning råtøff.

Grep

Som nevnt er vinterføre ikke ideelt underlag for en bil som MG ZT. Vi kan dessverre ikke avsløre om bilen kan følge opp det grepet standarddekkene i dimensjon 225/45-18 gir. Erfaringene på det beste underlaget vi fant og på piggfrie vinterdekk er en bil som svært gjerne blir med rundt hele svingen, og som føles mye mer leken en Rover 75. ZT gir klart inntrykk av å tåle 160 hestekrefter, i andre markeder er toppmodellen en 2,5-liters V6 med 190 hestekrefter.

Rent

Motor og kjøreegenskaper


Du må stole på egne evner til å kjøre fornuftig hvis du kjøper ZT, verken antispinn eller stabiliseringssystemer står på utstyrslisten. For sikkerheten er det selvsagt et pluss å ha disse tingene på plass. Bremsene ga tillit også på glatte veier, spesielt likte vi at det krever litt trykk på pedalen for maks effekt.

MG ZT innfrir som kjøremaskin, og utseendet vil nok mange falle for – konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.