Motor og kjøreegenskaper

Nye Toyota Land Cruiser har tatt et langt steg fremover når det gjelder kjøreegenskaper, motorutviklingen har imidlertid stått stille.

Motor og kjøreegenskaper


Land Cruiser har den samme motoren under panseret som utgående modell. Det er en slagvolumstor firesylindret motor som ikke virker like moderne som den vi finner i Mercedes-Benz ML 270 CDI.

Sterkere og stillere

Med tre desiliter mindre slagvolum, men med en sylinder ekstra, er 270 CDI motoren den beste av disse to. Den har med 163 hestekrefter akkurat samme antall hestekrefter som i Land Cruiser. Forskjellen ligger i et høyere dreiemoment. ML 270 CDI med automatgir tilbyr 400 Newtonmeter (Nm) ved 1.800 o/min. Tilsvarende tall for Land Cruiser er 343 Nm ved 1.600 o/min.

Den ekstra sylinderen kan være årsaken til den snillere gangen til 270 CDI motoren. Den går påfallende mye stillere enn 3-literen i Land Cruiser, og også vibrasjoner er det mindre av. Begge motorene gir tydelig inntrykk av nok kraft, men bare ML 270 CDI-motoren kan i visse tilfeller føles sprek.

Samme forhold

Også i kraftoverføring ligger Mercedesen foran med fem kontra fire. Den firetrinns automatgirkassen i Land Cruiser gjør jobben på en grei måte, mens femtrinnskassen i Mercedes øker den positive følelsen av en god motor/girkasse-kombinasjon.

Videre i kraftoverføringen finner vi funksjoner som gjør Land Cruiser til en bedre terrengbil enn M-klasse. Begge bilene leveres med lavgirserie, men kun Land Cruiser har midtdifferensialsperre. Og for de som liker seg blant stubber og stein er det mulig å bestille en sperre også på bakakselen.

Motor og kjøreegenskaper


Disse mekaniske innretningene laget for terrengkjøring er positive tillegg til Land Cruisers evne til å komme seg frem under ekstreme forhold. Elektronikkbaserte systemer, som M-klasse benytter seg av, finner vi også i nye Land Cruiser. I gjørmegropa er det ikke tvil om at Land Cruiser er sjefen.

Mye bedre

På landeveien har overgangen til Torsen-differensial gjort Land Cruiser til en mye bedre milsluker enn det Land Cruiser 90 var. Kjøreegenskapene er forutsigbare, og veigrep og bremser er av en annen klasse en forgjengeren.

Likevel holder vi en knapp på M-klasse når milene blir mange. Styringen er bedre, og helheten i M-klasse er mer en vanlig bil enn i Land Cruiser. Motor og girkasse er selvsagt sterkt med på å forsterke denne opplevelsen.

To tonn

Begge disse bilene er tunge, M-klasse med sine 2.115 kilo er over 100 kilo tyngre enn Land Cruiser. Vekten påvirker kjøreegenskapene. Derfor er det bra at Toyota med nye Land Cruiser tilbyr hjelpe- og sikkerhetsfunksjoner som elektronisk stabilitetssystem. Og Toyota har tatt et steg videre i forhold til Mercedes-Benz når det gjelder elektroniske hjelpemidler.

Motor og kjøreegenskaper


Begge bilene er utstyrt med avanserte antispinnsystemer, men i Land Cruiser får du hjelp både til bakkestart og kjøring i bratte nedoverbakker. Spesielt DAC (Downhill Assist Control) som nærmest rappellerer deg ned sleipe kneiker med full kontroll er et stort pluss.

ML 270 CDI er best på veien, Land Cruiser best ved siden av – plass og komfort kan du lese om her.