Motor og kjøreegenskaper

Det kommer tre motorer i XC 90. De strekker seg fra minstemann på 163 hestekrefter som slurper diesel, til en bensindrevet rekkesekser med to turboladere og 272 hestekrefter.

Motor og kjøreegenskaper


Innstegsmodellen blir dieselvarianten med 163 hestekrefter. Dette er den samme motoren som vi kjenner både fra 60-, 70- og 80-modellene til Volvo. Mellomvarianten er en 2.5-liters bensinmotor med turbo og 210 hestekrefter.

T6

Størst og råest blir det med en 2,9-liters rekkesekser med to turboladere. 272 hestekrefter og 380 newtonmeter fra 1.800 til 5.000 omdreininger gir et herlig trykk. Forbikjøringer går som en drøm og du trenger ikke bekymre deg for motbakker og fjelloverganger, selv med full oppakning. Motoren trekker skikkelig over hele registeret, men er kun utstyrt med en firetrinns langsteget girkasse. Turtallet synker kraftig for hvert girskift og det girer ikke direkte harmonisk heller. Det er ikke så veldig plagsomt, men her er potensialet stort for forbedringer. Ytelsene vil forbedres kraftig med en ny girkasse. Vi regner med at Volvo finner noe i PAG-hyllene (PAG – Premier Automtive Group består av Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Lincoln og Volvo og eies av Ford), og at dette bedrer seg etter hvert.

Positivt

Det finnes flere varianter på patenter som gjør det mulig å gire selv på automatkasser. I manuell funksjon har Volvo gjort det slik at girkassen ikke skifter til et høyere gir så sant du ikke bestemmer det, selv om turtelleren er på god vei inni det rødeste. Ligger på høygir girer den riktignok ned hvis farten blir for lav. Det er jo greit siden det ellers ville gått helt i stå hvis du selv glemmer det.

Motor og kjøreegenskaper


Det er ikke så ofte du strengt tatt trenger kickdown-funksjonen, men skulle det dukke opp en episode som krever det går det raskt. Siden XC 90 T6 klarer hele 80 kilometer i første gir er sannsynligheten stor for at du treffer det giret. Turtallet faller mye før andregiret tar tak, men den kraftige motoren trekker god likevel.

Nytt firehjulstrekk

Ved normal kjøring på tørt underlag finner ikke mer enn fem prosent av kraften veien til bakhjulene men, når forholdene krever det, kan opptil 65 prosent av kraften bli distribuert til bakhjulene. Dette skjer ved en elektronisk styrt Haldex-kobling. Tidligere har firehjulstrekkerene til Volvo vært utstyrt med en viskositetskobling som fordeler av trekkraft. Det nye systemet er mye raskere og gir en helt annen følelse av permanent firehjulsdrift selv om du ikke har det. Du merker det tydelig på snø og is at den formidler nok effekt til bakhjulene til at den blir overstyrt i stedet for å ploge seg ut av svingen på forhjulene. Antispinnssystemet kan kobles ut, men stabilitetsprogrammet er alltid aktivt. Vi merket at vi kunne lure systemet hvis alle fire hjulene spinner like fort rundt og det ikke er nok sidekrefter til at gyrosensoren aktiverer antiskrenssystemet. Det er først når du slipper gassen, og hjulene får forskjellig rotasjonshastighet, at antiskrenssystemet slår til.

Gyrosensor

Dynamic Stability and Traction Control sørger både for å hindre skrens og hjulspinn. Volvo har i tillegg lagt mye vekt på at ikke bilen skal velte, selv under ekstreme unnamanøvre. For å hindre dette er motorene montert lavt og det er tatt i bruk en gyrosensor som registrerer krenging. Da aktiveres bremsene og effekten reduseres slik at bilen ikke skal velte. Dette har vi utforsket tidligere og du skal være ekstrem hvis du skal få XC 90 over på taket.

Forbruk

Motor og kjøreegenskaper


Alle skal vite at det koster å kjøre SUV. Ikke bare kan innkjøpsprisen skremme vannet av de mest drevne pengeforbrukerne, men bensinforbruket er også av det mer ekstreme. Tanken er på 72 liter, men burde vært 30 liter større. Med et forbruk på 1,68 liter per mil blir ikke rekkevidden større enn drøye 40 mil. Vi kunne ønske oss å ikke besøke pumpene så hyppig som vi gjorde.

God på landeveien

I bykjøring merker du at du har med en stor bil å gjøre, men oversikten er god. Med ryggevarsleren bak går det også forholdsvise greit å lære seg å parkere. Det er ikke bare bare med slik bil i utgangspunktet. Uansett er det ute på landeveien at Volvo XC 90 begynner å vise seg fra sin beste side. Retningsstabiliteten er god og du kan føle deg trygg på omtrent alt slags underlag. Firehjulsdriften, stabiliseringsprogrammet og sterk motor har det meste av æren for det.

Selv om vi lengter etter en skikkelig girkasse og et noe lavere forbruk blir konklusjonen på dette kapittelet veldig god. Komforten er vel så viktig og det er et av glansnumrene til Volvo. Mer om det finner du her.