Motor og kjøreegenskaper

4,2-literen holder i massevis, og på vinterveier øker firehjulstrekk kjøregleden mange hakk.

Motor og kjøreegenskaper


Balanseøvelser på isglatte veier mestrer Audi A8 med quattro-firehjulsdrift svært bra. Velger du et gir der effekten er tilgjengelig umiddelbart er det imponerende hvordan den store bilen kan balanseres med gasspedalen.

335 hestekrefter

Synes du 0-100 km/t på 6,3 sekunder er for treigt er det vel egentlig snakk om at det ikke er feil motor, men feil bil. V8-motoren i A8 holder i massevis, og har muskler nok til det meste det er naturlig å utsette bilen for. Ved 6.000 o/min yter 4,2-literen 335 hestekrefter. Dreiemomentet topper seg med 430 Newtonmeter (Nm) ved 3.500 o/min

Vi har ikke testet oppførselen i to ganger lovlig fart på norske veier, men inntrykket vi sitter igjen med er at motoren trives bedre jo fortere det går. Draget fra rundt 100 km/t, da er du i andre gir hvis du er på vei opp, imponerer mer enn draget fra stillestående.

Minst sportslig

Før kreftene når drivhjulene må de gjennom en sekstrinns automatgirkasse. Girkassen er utstyrt med en manuell skiftefunksjon, og på testbilen var det også hendler bak rattet for manuell overstyring av girkassen. Det er også mulig å velge en sportsinnstilling.

Girkassen reduserer litt av det sportslige inntrykket resten av bilen gir ved å ha to svakheter i forhold til sportslig kjøring. Det ene er at den ikke lar seg låse i ett bestemt gir. Det andre problemet er at skiftene ikke skjer raskt nok. Det er imidlertid ingen ting i veien med komforten girkassen tilbyr.

Valgene girkassen gjør for eksempel ved full gass er fornuftige nok. Girkassen er utstyrt med et adaptivt styreprogram. Programmet kalles i Audis tilfelle for DSG (Dynamic Shift Programme), og sørger for at girvalgene tilpasses kjørestilen.

Sikker

Motor og kjøreegenskaper


På veien føles Audi A8 sikker og kompakt. Kjørefølelsen er god selv om vi kunne ønske oss mer følelse og mindre komfort i styringen. En sterkt medvirkende årsak til den gode oppførselen er luftfjæringen og aktive støtdempere. Krenging og duving reduseres til et minimum. Audi A8 er gjennom utstrakt bruk av aluminium også den letteste bilen i luksusklassen.

Det er muligheten for å veksle mellom forskjellige fjæringskarakteristikker som er den største fordelen med luftfjæring. I A8 er det fire innstillinger, der en er for å heve bilen over hindringer. Mellom innstillingene for sportslig eller komfortabel fjæring er det en innstilling der systemet selv tilpasser luftfjæringen. I hastigheter over 120 km/t senkes A8 automatisk for økt stabilitet og lavere luftmotstand.

Selv ved hard bremsing sørger luftfjæringen for at stabilisere bilens bevegelser, og er fjæringen satt i sportsmodus er det nesten mulig å få litt gokart-følelse i den store bilen. Bremsene på A8 gjør en god jobb, men på vinterveier er det viktig å ha i bakhodet at du kjører en bil som veier nesten 1.800 kilo.

Alt og litt til

Bremsene har mange oppdragsgivere i Audi A8. Bremsekraftfordeler (EBD) og antispinn (ASR) er selvsagt på plass, og også stabilitetssystem (ESP). Antispinnsystemet og stabilitetssystemet fungerer mer harmonisk i A8 enn vi er vant til fra andre Audi-modeller.

Parkeringsbremsen er en par centimeter lang hendel i midtkonsollen. Den fungerer som bakkestarthjelp hvis det skulle være nødvendig. Ifølge Audi fungerer også parkeringsbremsene som nødbrems, og da med bremseeffekt på alle fire hjulene.

Motor og kjøreegenskaper


En annen fiffig løsning er sidelysene (ekstrautstyr 1.800 kr) som slår seg på ved rattutslag. Både ved manøvrering der det er trangt og ved kjøring i vintermørke gater var sidelysene til god hjelp.

Vi slått fast at Audi A8 befinner seg blant de sportslige luksusbilene, les videre om plass og komfort her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.