Motor og kjøreegenskaper

Defender er en tydelig bil, den viser klart hva den er laget for. Det er bare synd at det er så mye asfalt mellom de stedene den kan vise seg frem.

Motor og kjøreegenskaper


Det handler dessverre ikke så mye om uunngåelige kompromisser mellom terreng- og landeveiskjøring, kompromissene er greit løst. Problemene Defender har på landeveien er mer svakheter ved konstruksjonen. Vi har lagt en gjennomgang av disse til kapittelet om plass og komfort.

Blant de beste

I terrenget stemmer det meste for Defenderen. Riktignok finnes det biler som har bedre fremkommelighet opp en glatt kneik, men for kjøring i vanskelig terreng er Defenderen blant de beste. Det handler om en stiv ramme som ikke viker en tomme, og om hjul som blir tvunget til bakkekontakt når kollegaen på motsatt side blir tvunget over en hindring.

For eksempel vil en bil med mindre rom for bevegelse av hjulene under tøff kjøring ofte ha to hjul i luften. Det trenger ikke nødvendigvis ha så mye å si for fremkommeligheten, men er en slitsom måte å kjøre på. Spesielt er det vanskelig å beregne landingen, og det er en betydelig risiko for å skade bilen.

Litt hjelp

Motor og kjøreegenskaper


Det er ikke bare mekanikk som sørger for fremdrift under vanskelige forhold. Land Rover Defender kan leveres med ABS-bremser, en nødvendig avkryssing på ekstrautstyrlisten til 12.800 kroner, og da følger det med antispinn. ABS-bremsene og antispinn er tilpasset terrengkjøring.

Firehjulsdriften i Defender er basert på samme system som i første generasjon Range Rover med konstant firehjulsdrift. Senterdifferensialen kan låses slik at fordelingen mellom for- og bakaksel bil 50/50.

Krenger lite

Etter en tur i terrenget er det understellets evne til å takle ulendt terreng som imponerer. Vanligvis medfører disse egenskapene at bilen krenger og dykker mye ved kjøring på svingete asfaltveier. Defender er så stiv i fjæringen at det ikke blir noe problem, og i byen kan bilen nesten inspirere til aktiv kjøring. Også under hard oppbremsing oppfører Defenderen seg pent. Ulempen med det stive oppsettet er at komforten lider, og den lider ganske hardt.

Var bra

Da TD5-motoren ble lansert var den faktisk en et lite skritt foran konkurrentene i ytelse og styrke. Slik er det ikke lenger, og selv om 300 Newtonmeter ved 1.950 o/min gir krefter nok i terrenget, mangler det litt effekt ved landeveiskjøring.

Motor og kjøreegenskaper


Ved 4.200 o/min dukker toppeffekten på 122 hestekrefter opp. Det er ikke turteller i Defender, men motorkarakteristikken og støynivået sørger for at du er ferdig med giringen når 50-60 km/t er passert. Femtrinnskassen med høy- og lavgirserie er ikke alltid like lett å få i riktig gir.

Plass og komfort kan du lese om her.