Motor og kjøreegenskaper

Impreza STi bringer frem en følelse av aggresjon og veldig godt humør. 265 ville hestekrefter har noe med det å gjøre.

Sprek dekor?
Sprek dekor? Vis mer
265 hestekrefter og 343 newtonmeter.
265 hestekrefter og 343 newtonmeter. Vis mer


Dette er ikke en bil for pyser og spesielt ikke nybegynnere. Effekten leveres brått og usminket og kan nesten skremme deg litt. Det kan iblant bli i meste laget, men vi må innrømme at dagene med denne villstyringen har vært minneverdige.

Turbobokser

WRX STi er utstyrt med en firesylindret boksermotor som yter 265 hestekrefter ved 6.000 omdreininger, og 343 newtonmeter ved 4.000. 0-100 kilometer skal i følge fabrikken gå unna på 5,5 sekunder, og det tror vi er riktig. Toppfarten er øket på årets modell til 244 kilometer i timen. Sparket fra motoren er formidabelt og levner ingen tvil om at den kan jobbe hardt. Under 4.000 omdreininger skjer det i STi-sammenheng ingenting, men med en gang nåla i den store senterplasserte turtelleren passerer firetallet, er galskapen i gang for alvor. Det sporer til begge kanter og fortapte vinterdekk sliter en tafatt kamp for beholde festet.

Velger du førstegir, gir full gass og bråslipper kløtsjpedalen presterer du 0-60 på et øyeblikk. Det er nesten som å bli påkjørt bakfra av en lastebil. Når du legger inn neste gir fortsetter løpet og slipper du ikke pedalen, ender du opp som kunde hos Norges Statsbaner temmelig kvikt.

Forsterket

Trykker du på denne knappen blir ladeluftkjøleren dusjet med vann.
Trykker du på denne knappen blir ladeluftkjøleren dusjet med vann. Vis mer


STi er ikke en ”chiptrimmet” WRX. 80 prosent av denne motoren er ny i forhold til den vanlige WRX motoren. Blant annet er blokken forsterket og stempler, ladeluftkjøler og manifolder er nye. Den har også variable ventiltider. Slagvolum, boring og slaglengde er det samme som for WRX. Under virkelig harde påkjenninger kan du dusje ladeluftkjøleren med vann. Knappen sitter på venstre siden av rattstammen. Selv om du ikke trenger det er det tøft at det finnes.

Bensin er nødvendig i store mengder. Motoren forbrenner over 1,5 liter 98 oktan (eller høyere) per mil. Det er prisen du må betale for moroa.

Herlig girkasse

STi har en sekstrinns girkasse og det virker som om den greit tåler den brutale påkjenningen som motoren gir. Girkassa er tettsteget og passer bilen ypperlig. Det er for eksempel ikke noe problem holde seg over 4.000 omdreininger hele tiden, noe som er vesentlig for å kunne utnytte effekten maksimalt.

På alle fire

Felg og brems i to gullnyanser.
Felg og brems i to gullnyanser. Vis mer

Vi regner ikke med at det er så mange som er tvil, men firehjulstrekk hører med. På WRX STi skjer fordelingen mellom for- og bakaksel gjennom en mekanisk senterdifferensial. Bilen har også differensialbrems både foran og bak (Suretrac). Du har dermed så å si
permanent drift på alle hjulene og det kommer godt med. En følsom gassfot klarer å utrette mye og du kan nesten styre bilen med gassfoten. Vanligvis pleier biler og være enten over- eller understyrt. Her er det begge deler. WRX STi er finjustert og gir deg akkurat det du ber om. Kommer du inn i en sving og slipper gasspedalen, blir du behandlet deretter. Bilen skjener ut mot kanten. Legger du dermed inn et lavere gir og planter pedalen i teppet, får du en helt annen reaksjon. Overstyringen er perfekt justert.

Felger og bremser

WRX STi er utstyrt med felger i dimensjonen 17x7,5 tommer, altså en halv tomme bredere enn WRX-felgene. Dekkene er i størrelse 225/45-17. Gode bremser er også i høyeste grad nødvendig, og Subaru tok ingen sjanser og valgte Brembo-bremser. Foran er det firestemplede kalipere og bak er det tostemplede. Alle skivene er ventilerte. ABS-systemet har nå også fått en G-sensor som måler kraften sideveis.

Å kjøre WRX STi er herlig. Hvordan er det så med komfort. Finnes det i det hele tatt? Les mer her.