Motor og kjøreegenskaper

At XC90 D5 er noen desiliter under konkurrentene i slagvolum er ikke særlig merkbart.

Motor og kjøreegenskaper


Den femsylindrede D5-motoren er på kun 2,4-liter. Det er ikke mange år siden det hadde vært en katastrofe i en bil på over 2 tonn.

Blant de bedre

D5-motoren dukker opp i alle Volvoer fra S60 og oppover. Den er en typisk representant for gode moderne dieselmotorer som har mye dreiemoment og akseptabelt med hestekrefter, 163 hestekrefter ved 4.000 o/min og 340 Newtonmeter (Nm) ved 1.750 o/min er tallene.

I praksis oppleves motoren som sterk og fleksibel, og forbruket imponerer. Vi brukte 0,92 l/mil på en sløyfe som riktignok gikk mye på landevei. Oppgitt forbruk fra fabrikk er 0,91 l/mil ved blandet kjøring.

Sterk nok

Du vil sjelden oppleve at du ikke klarer å tette luken i køen, men det vil dukke opp situasjoner der forbikjøringer ikke lar seg gjennomføre. Vi har ikke lastet XC90 til randen, eller hengt på en stor tilhenger, men tror ikke last vil ha stor innvirkning under vanlig kjøring.

Ved kjøring i byen krever det litt tilvenning at du må gi forholdsvis mye gass ved igangsetting. Etter at vanen er dannet oppleves XC90 som kvikk nok i byen. En fordel med D5-motoren er støynivået. Den støyer kun ved tomgangskjøring etter en kaldstart, og den blir raskt varm ved hjelp av en tilleggsvarmer. Volvos godt integrerte timer til tilleggsvarmeren (ekstrautstyr 2.500 kroner) er en fin komfortdetalj.

God kombinasjon

Motor og kjøreegenskaper


Girkasser er viktig for å få ut potensialet til en moderne dieselmotor. I XC90 D5 sitter det en femtrinns automatgirkasse som gjør en god jobb. Den firetrinns automagirkassen som sitter i XC90 T6 holder første gir helt til 80 km/t, i dieselutgaven er jobber girkassen med å skifte til tredje gir ved samme hastighet.

For norske forhold passer utvekslingen i femtrinnskassen godt. Girkassen gir mulighet for manuelle skift i et sidespor, og du blir ikke overprøvd i dine valg – girkassen holder det giret du har valgt selv om du ligger å stanger på for høyt turtall.

Opp en størrelse

Det er faktisk forskjell på dimensjoneringen av bremsene avhengig av antall seter. Også felgstørrelsen gjør et hopp hvis du velger syvseters-versjonen. Bremsene er med på å understreke de gjennomarbeidede kjøreegenskapene i XC90. Med unntak av litt slapp styring oppleves XC90 å være helt i komforttoppen i klassen.

Understellet er fast nok til å ikke ødelegge kjøregleden, og solid nok i dumper til at de som oppholder seg i bilen blir skånet for den harde virkeligheten.

Lavt tyngdepunkt

Motor og kjøreegenskaper


XC90 oppleves svært nær store stasjonsvogner i oppførsel. Høyden er godt kamuflert gjennom et lavt tyngdepunkt, og kjøreegenskapene er klart på den sikre siden med understyring hvis farten inn i svingen er for høy.

Antiskrenssystem er på plass, og Volvo har også utviklet et antiveltsystem som blant annet henter informasjon fra en krengningssensor.

Konklusjon og konkurrenter finner du her.