Motor og kjøreegenskaper

Renault Megane 1.6 Authentique kan skilte med en frisk motor, høy komfort og gode kjøreegenskaper.

Motor og kjøreegenskaper


Etter vårt syn er Peugeot 307, Audi A3 og Volkswagen Golf kompaktklassens komfortvinnere. Disse bilene kjennetegnes ved lavt støynivå og god fjæringskomfort. Denne trioen må nå finne seg i å bli utfordret av Renault Megane, som ikke står tilbake for noen av dem når det kommer til komfort. Kupeen er svært godt isolert mot lyd og passasjerene skjermes effektivt mot både dekk-, vind- og motorstøy. I tillegg er vifteapparatet svært stillegående, noe som medvirker til at man slipper å heve røsten i denne bilen.

Fast i fisken

Også hjulopphenget er svært vellykket. Fjærer og dempere jobber både effektivt og stille. Alt fra fartsdumper og småhull til brostein og trikkeskinner pareres på en måte som inngir respekt. Også på landeveien gjør bilen en svært god jobb. Megane er fast i fisken og hjulopphenget motvirker effektivt både krenging og duving. Megane er altså ikke bare komfortabel. I tillegg oppfordrer bilen til aktiv kjøring, noe den 1,6 liter store motoren absolutt er i stand til å gi grunnlag for.

Frisk motor

Motor og kjøreegenskaper


Renault har hentet ut 115 hestekrefter og 152 Nm fra 1,6-literen, noe som i utgangspunktet ikke høres spesielt mye ut. Likevel oppleves motoren som frisk og sportslig. Effektkurven er klassisk og ukomplisert, i den forstand at effekten øker parallelt med turtallet. Det betyr heldigvis ikke at motoren er død i bunn. Vi merket oss at motoren trekker rent helt ned mot 1.000 omdreininger, noe som på ingen måte er noen selvfølge med en såpass liten bensinmotor. Fra 2.500 o/min leverer motoren effektiv akselerasjon og når turtellernålen passerer 4.000-merket blir det en virkelig sprut helt til 6.500 o/min, der turtallssperren trer inn.

Nær GTI-følelse

Ved høye turtall produserer motoren en del lyd. Dette er imidlertid ikke noe stort problem. Lydbildet er nemlig distinkt og hissig og klinger godt i våre ører. Dette lydbildet, kombinert med et fint drag, kvikk gassrespons og god vegholdning, resulterer i at GTI-følelsen kommer snikende. Dette er et stort kompliment til Megane. Det er nemlig ikke ofte at biler i denne prisklassen oppleves som sportslige på landeveien, samtidig som de leverer høy komfort ved normal kjøring.

Startknapp

Motor og kjøreegenskaper


Renaults 1,6-liter er en god motor på mange måter. Ikke bare oppleves den som sterk og kvikk, noe som sørger for at bilen blir kapabel til å gjennomføre trygge forbikjøringer. I tillegg oppnår den driftstemperatur uvanlig raskt, noe som er et stort pluss i den kalde årstiden. Det at motoren startes ved et lett trykk på en knapp er også en genistrek. Etter å ha brukt denne knappen en ukes tid, oppleves ordinære tenningsnøkler som slitsomme.

Girkassen er grei nok, men ikke like fin som motoren. Spaken glir greit i trinn, men vi ville foretrukket et litt strammere oppsett.

Kløtsjgummi falt av

Bilens kanskje største svakhet er kløtsjpedalen. Pedalen må nærmest slippes helt ut før girkassen går i inngrep, noe som er slitsomt og som tar lang tid å venne seg til. I tillegg tok det bare to dager før pedalgummien løsnet fra kløtsjen. Dette kan nok ikke avfeies som noen tilfeldighet - det samme hendte sist gang vi hadde Megane på test.

Akseptable bremser

Motor og kjøreegenskaper


Bremsene opererer svært nær låsing på tørr asfalt, noe som gir korte bremsestrekninger. Og bilen oppfører seg svært stabilt ved nødbremsing både på rett vei og i sving. Men toppkarakter får bremsene ikke. Systemet sliter med å fordele bremsekraften riktig når traksjonen blir ujevn. Bilen trekker til siden når hjulene har ulikt grep. Dette er ikke unormalt, men det finnes biler i kompaktklassen hvor denne problemstillingen er eliminert.

Høyt forbruk?

Vi lot oss inspirere av denne bilen, noe som kan forklare det voldsomme forbruket, 1,06 liter per mil. Ved mer normal kjøring vil nok motoren klare seg med langt mindre. Renault oppgir 0,68 liter, noe som er normalt i klassen.

Høy komfortgrad, en fin motor og gode kjøreegenskaper. Bør du løpe og kjøpe Megane? Les mer om konkurrentene her.