Motor og kjøreegenskaper

Nissan Micra 1.0 og Skoda Fabia 1.2 har forskjellige motorkarakteristikker som på sett og vis kler dem godt.

Motor og kjøreegenskaper


For de 65 hestekreftene i Micra er et resultat av mer og mer kraft jo høyere turtallet er, er de 55 hestekreftene i Fabia mer tilstede hele tiden. Forskjellen i dreiemoment viser også at Fabia er den sterkeste av disse to.

Smak og behag

Hestekreftene gjør Micraen sprekere enn Fabiaen, eller i alle fall mindre usprek. 0-100 km/t går unna på 15,7 sekunder, Fabia trenger hele 18,4 sekunder. Vår erfaring er at Micraen må kjøres mye mer aktivt enn Fabiaen, girskiftene blir svært hyppige.

De oppgitte forbrukstallene viser av motoren er omtrent like lite tørste, ved landeveiskjøring skal de klare seg med en halv liter bensin for hver mil som tilbakelegges.

Under press

1,2-literen i Fabia er en tresylindret konstruksjon som gir fra seg mye støy når den blir presset. Den lille 1-literen i Micra gir også lyd fra seg, men den er firesylindret og lyden kan best karakteriseres som høy og lav summing, men ikke på noe vis så hard lyd som i Fabia.

Gode kjøreegenskaper

Begge bilene har gode kjøreegenskaper. Morsomst når svingen kommer tett er Micra, den føles mer leken. I Skoda Fabia er det satset mer på solide og forutsigbare kjøreegenskaper. Verken Fabia eller Micra har bremser laget for aktiv kjøring, men det var Fabia som kastet inn håndkleet først. Under normal bruk er bremseffekten og stabiliteten god i begge bilene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En lett, en varierer

Motor og kjøreegenskaper


I Micra er det elektrisk servostyring som variere motstanden etter hastighet, en løsning som fungerer godt. I Fabia er styringen lett hele tiden, men den blir ikke vimsete i landeveishastigheter.

I og med at girskiftene er hyppigere i Micra enn i Fabia hadde den fortjent den beste girkassen. Den har imidlertid Fabia.

Plass og komfort kan du lese om her.