Motor og kjøreegenskaper

Det er her Toyota MR2 er i sitt ess. Den lette bilen på under 1.000 kilo blir drevet av en motor på 140 hestekrefter og kjøreegenskapene er fortsatt noe av det mest underholdende vi har vært i borti.

Motor og kjøreegenskaper


MR2 har et fantastisk veigrep. Den ligger klistret på veien og bilen tilbyr underholdning fra turen starter til du er hjemme igjen. I tillegg til at MR2 kun veier 975 kilo er bilen både kort, lav og bred. Den er faktisk bare 124 centimeter høy og det merkes når du skal ut og inn. Det er langt ned å sette seg inn i en MR2.

MR2 har en sportslig girkasse hvor bevegelsene for å skifte gir er korte, og den er også trang og presis. Styringen er direkte og tilbakemeldingene fra hjul og understell er bra.

Skarp

MR2 reagerer momentant på dine bevegelser av rattet og den oppfører seg eksemplarisk, men også litt rampete. Fronten kaster seg fra siden til side og bilen lystrer villig vekk dine ønsker om å skifte retning. Den midtmonterte motoren, som gjør at vektfordelingen blir 42% foran og 58% bak, har mye av skylden for de frekke kjøreegenskapene. De fleste biler er litt tyngre foran enn bak, og de har dermed også klare tendenser til understyring. MR2 lar seg lett styre med gassen, men motorplasseringen gjør at bilen lett snurrer dersom sladden blir for bred. I likhet med biler som har motoren foran lønner det seg å ha motoren plassert innenfor for- og bakaksel. Det har Toyota greid med MR2. Motoren ligger rett foran bakakselen. Denne regelen gjelder alle unntatt Porsche. Porsche 911 har motoren lengst bak i bilen og er det bekreftende unntaket.

Advarsel

Motor og kjøreegenskaper


MR2 har fått kritikk for at den kan være både lumsk og uforutsigbar. Vi er delvis enig. Ved normal kjøring er det ingen problemer i det hele tatt, selv om vi strekker begrepet normalt svært langt. Når du kjører som om du skulle ha stjålet både bil og bensin må du være forberedt på at den oppfører seg på en måte som ikke takles med telefonen i den en hånda og rattet kontrollert av en pekefinger. Med gasspedalen i gulvet styres bilen best med to hender på rattet og topp konsentrasjon.

Aavansert motor

Motor og kjøreegenskaper


MR2 er utstyrt med samme motoren som nye Celica. Det er en 1,8 liters motor med 4 ventiler per sylinder og to overliggende kamaksler. Motoren yter 140 hestekrefter ved 6.400 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er på 170 Nm ved 4.400 omdreininger i minuttet. For å oppnå et bedre dreiemoment har Toyota utviklet et system som de kaller VVT-i. Dette står lett oversatt for Variable Ventil Tider med intelligent styring. Tiden ventilen er åpen justeres med andre ord kontinuerlig etter turtall og gasspådrag. Du merker dette gjennom god trekkraft allerede fra lave turtall. Det fungerer veldig bra når svingene kommer tett og farten varierer konstant. Et enda mer avansert system hvor også størrelsen på åpningen forandres finnes for eksempel på Celica og Corolla T-Sport (192 hestekrefter), men en slik motor leveres ikke til MR2.

Det lille som finnes av plass og komfort finner du her.