Motor og kjøreegenskaper

Motor og kjøreegenskaper er klart på den sportslige siden, men kanskje ikke så sporty som innpakningen gir inntrykk av.

Motor og kjøreegenskaper


Kombinasjonen sportslig stasjonsvogn er etter hvert blitt ganske vanlig, og i forhold til konkurrentene skiller ikke Accord Tourer seg spesielt ut når det gjelder kjøreegenskaper.

Turtallsmotor

Honda lager motorer som trenger og trives med høyt turtall. 2-literen i Accord yter 155 hestekrefter ved 6.000 o/min, og dreiemomenter er 190 Newtonmeter (Nm) ved 4.500 o/min. Det fine med denne motoren er at den også fungerer godt på litt lavere turtall, og krafttilgangen er jevnt økende. 190 Nm er sånn midt på treet for en 2-liter, men 155 hestekrefter gjør at Accorden spurter fra mange av konkurrentene.

Motorkarakteristikken er slik at du må vite hva du vil og hva du holder på med. I marsjfart på landeveien går det greit å ligge på lavt turtall, men vil du forbi lastebilen foran deg er det bare å strekke seg etter girspaken. Den femtrinns manuelle girkassen er komfortabel i bruk, men tilbyr ikke akkurat muligheten for effektive girskift. Heller ikke bremsene gir den ekstra lille tilbakemeldingen som er nødvendig for å hevde seg med sportslige kjøreegenskaper.

Presist

Styringen er presis og er en viktig element i den positive opplevelsen der er å kjøre Accord når de går litt unna i svingene. Vi har tidligere kjørt bilen på piggfrie vinterdekk som ikke yter en stramt oppsatt bil full rettferdighet. Med sommerdekkene på imponerte Accorden med sportslige svingeegenskaper, og det var fullt mulig å holde høyt trykk i krappe svinger.

Accord kan klart plasseres i den kategorien biler som ikke jamrer seg gjennom rundkjøringer, og i det daglige er det mange som setter pris på slike egenskaper. Stasjonsvognen er naturlig nok litt mer vimsete med hekken enn det sedanversjonen vil være, men vi opplevde ikke Accord Tourer som en bil med unormale unoter. Honda velger å ikke levere antisladdsystem i kombinasjon med 2-literen.

Følsom

Motor og kjøreegenskaper


Direkte og sportslige kjøreegenskaper henger ofte sammen med en viss grad av følsomhet. Honda Accord Tourer er følsom for sporete vei, og også gasspådrag kan ende i retningsforandring. Det gjelder å holde rattet med et fast grep, og ikke fikle for mye med innstilling av seter eller radio.

Mer om seter og radio kan du lese her.