Motor og kjøreegenskaper

Citroën C8 2.0i 16V er ingen sprinter, men har krefter nok til at den ikke oppleves som direkte undermotorisert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Flerbruksbiler er store og tunge, C8 veier for eksempel 1,6 tonn. Dermed holder det ikke med 1,6- og 1,8-liters motorer, slik vi finner i fleksibilene. Selv 2,0-liters motorer kan bli litt i snaueste laget, i hvert fall når de kombineres med automatkasse, slik det er gjort i C8. For C8 2.0 er faktisk ikke tilgjengelig med manuell girkasse.

Trenger turtall

2,0-literen i C8 yter 138 hestekrefter og 190 Nm, noe som er gjennomsnittlig for dagens 2,0-litere. Motoren er ikke spesielt sterk på lave turtall og må piskes litt før den våkner til liv. Maksimalt dreiemoment er ikke på plass før ved 4.100 o/min, noe som merkes godt i praksis. Fra 4.000 begynner det nemlig å gå bra og når 4.500 o/min passeres oppleves motoren som frisk til rødmerkingen ved 6.500 o/min.

Sats på diesel

Vi hadde imidlertid satt pris på en motor med sterkere bunndrag. Det føles ikke riktig å måtte bruke turtallet såpass aktivt i denne typen bil. I tillegg bråker det ganske heftig når motoren dras ut på turtall.

C8 2.0 HDI, riktignok med manuell girkasse, koster nesten nøyaktig det samme som sin bensindrevne slektning og her har du 270 Nm tilgjengelig fra 1.750 o/min.

Kronglete sjaltegate

image: Motor og kjøreegenskaper


Motoren er koblet sammen med en firetrinns automatkasse. Girspaken er plassert i dashbordet og har et eget spor for "manuell" giring. Sjaltegaten er etter vårt syn unødvendig kronglete, noe som gjør betjening mer tungvint enn det hadde trengt å være.

Under kjøring fungerer girkassen greit nok - vanligvis girer den relativt mykt både opp og ned. Vi lot oss likevel ikke imponere over denne girkassen, som er belemret med en del svakheter. Blant annet bruker den uvanlig lang tid på å gire opp etter gasspådrag. Den er også relativt treg til å gire ned til førstegir etter bråbrems. Kassen mistrives også litt med ujevn køkjøring, i den forstand at det rykker og napper litt når man går av og på gassen.

Elektronikkproblemer

Vi opplevde også ved to tilfeller å få opp meldingen "automatic gear fault", noe som innebar at det ikke var mulig å gire "manuelt". Problemet lot seg imidlertid eliminere ved å kutte tenningen og starte på ny.

Vi synes heller ikke Citroën har vært helt heldige med de ulike girenes utveksling. For eksempel synes vi andregiret ligger altfor høyt - det varer faktisk helt til 110 kilometer i timen. Fordi andregiret ligger så høyt, treffer man dette giret ved 4.000 o/min når man har dratt førstegiret helt ut. Hadde andregiret hatt litt lavere utveksling, kunne man ha truffet det på 4.500 o/min, noe som hadde betydd mye for akselerasjonen. Blant annet kunne 0 til 100-tiden vært kuttet ned fra 13,1 sekunder. Det er nemlig som først ved 4.500 o/min at motoren virkelig kommer til sin rett.

Ikke håpløs

image: Motor og kjøreegenskaper


Dette ble mye kritikk på en gang, og det må derfor understrekes at girkassen er brukbar i daglig bruk. Girkassen er også rimelig, i den forstand at den følger med i prisen, en pris som i utgangspunktet ikke er avskrekkende.

Greie kjøreegenskaper

C8 har selvsagt ikke spesielt sportslige kjøreegenskaper. Styringen er relativt dvask og det finnes mange biler som krenger mindre i svingene. Likevel, til formålet den er laget for, transport av mange mennesker og mye last i byen og på landeveien, vil vi påstå at kjøreegenskapene er gode. Med tanke på form, høyde og vekt ligger bilen godt på veien og de fleste ujevnheter takles på en grei måte.

Takket være automatkassen og en svært god svingradius går bykjøring overraskende greit. Og når de to bakre setene er tatt ut, er faktisk heller ikke rygging et problem, selv om parkeringssensorer selvsagt ville ha gjort saken enda enklere.

Ikke plagsom A-stolpe

I likhet med de fleste andre flerbruksbiler har C8 en svært fremskutt frontrute, noe som resulterer i særdeles lange A-stolper. Disse kan ofte oppleves som sjenerende, i det de stjeler sikt, men dette er overraskende nok ikke noe problem i C8.

Gode bremser

image: Motor og kjøreegenskaper


C8 har selvsagt skivebremser også innenfor bakhjulene. Bremseredskapen kunne gjerne operert enda nærmere låsing, men når det er sagt, så fungerer bremsene bra. Bremsekraften er lett å dosere og bilen oppfører seg stabilt ved nødbremsing. Vi opplevde kun et forsiktig ønske om å bevege seg til venstre rett før bilen oppnår full stopp.

Enkelte biler med automatgir produserer irriterende lyder når man slipper bremsen ved køkjøring. Dette problemet har Citroën elegant hoppet bukk over - her produseres ingen støy.

Håndbrekk til venstre

Vi tar også med at Citroën C8 i likhet med sine søsken er utrustet med automatisk aktivering av nødblinklysene ved bråbrems og at håndbrekket er plassert til venstre for føreren. Sistnevnte for å frigjøre plass for lange gjenstander mellom forsetene.

Verken motor eller girkasse imponerer, men får likevel karakteren godkjent. Hvordan er det med plass og komfort? Les mer her.