Motor og kjøreegenskaper

S60R er en splittet personlighet og er med det nye aktive understellet kan du velge mellom hele tre forskjellige personligheter.

300 hestekrefter og 400 newtonmeter.
300 hestekrefter og 400 newtonmeter. Vis mer
Motor og kjøreegenskaper
Blå bakgrunn i instrumentene er nytt for R-bilene.
Blå bakgrunn i instrumentene er nytt for R-bilene. Vis mer
Disse to rørene avslører hvilken motor du har.
Disse to rørene avslører hvilken motor du har. Vis mer
I midtkonsollen er det orden i knappene. Alle funksjoner er lett tilgjengelig.
I midtkonsollen er det orden i knappene. Alle funksjoner er lett tilgjengelig. Vis mer
Motor og kjøreegenskaper
Vindunderknappene sitter øverst i midtkonsollen. Her er du kun et tastetrykk unna de forskjellige innstillingene.
Vindunderknappene sitter øverst i midtkonsollen. Her er du kun et tastetrykk unna de forskjellige innstillingene. Vis mer
Dette er et av de beste setene som finnes på markedet.
Dette er et av de beste setene som finnes på markedet. Vis mer


Motoren er ny og baseres på 2,5-literen som sitter i XC90 der den yter 210 hestekrefter. Herfra var det bare å hente frem 90 hestekrefter til. Dette har skjedd blant annet ved hjelp av variable ventiltider, ny turbo av merket KKK, to ladeluftkjølere, nye stempler og forsterkede råder.

Råskap

Dette er en av de mest kamflerte racerbilene på markedet, men du glemmer fort det anonyme utseendet når du først kjenner draget fra motoren. Turbofemmeren jobber energisk og det skyldes mye at maksimalt dreiemomet er tilgjengelig helt fra 1.950 til 5.250 omdreininger. Vi må si motoren trekker godt over hele registeret, men er du på jakt etter det lille ekstra er det turtallområdet fra 3.000 omdreininger og oppover som er interessant. Da hører du turboen begynner å jobbe febrilsk og lyden som da akkompagnerer draget i bilen forsterker fartsfølelsen voldsomt.

Ergonomisk

Vi velger å legge oss ut med favorittveien for å se hva bilen er god for. I tillegg til at den akselererer heftig merker vi også at den sitter voldsomt godt i svingene. Setene er myke, men holder deg godt på plass og vi er egentlig glad for at de ikke er hardere. Du sitter nemlig usedvanlig godt i Volvos seter og komforten er på topp. Fargen på våre seter er nye med R-serien og er lekker. Rattet ligger godt i hendene og du har alle betjeningsorganer lett tilgjengelig. Liker du blå og fancy instrumenttavler er det kult å se på instrumentene i S60R.

Selv med soltak er takhøyden god, men det er ikke noe særlig plass til voksne i baksetet hvis de foran breier seg for mye i lengderetningen.

Avansert styring

S60R har både et avansert firehjulsdriftsystem og et aktiv understell som kan justeres med knapper i midtkonsollen. Firehjulsdriften fungerer slik at bilen i utganspunktet er forhjulsdrevet, men at bakhjulene kobler seg lynraskt på ved slipp på forhjulene. Det skjer ved at bilen merker at det er forskjell i rotasjonshastighet på inngående og utgående aksling i Haldexkoblingen. Det kan diskuteres frem og tilbake om det er dette systemet eller en åpen differensial som er "best", men på S60R fungerer Haldex glimrende.

Understellet er i hvert fall en genial oppfinnelse. Du har tre knapper over luftdysene i midtkonsollen som er merket med "comfort", "sport" og "advanced". I innstillingen "comfort" er bilen komfortabel og du merker at den svelger unna ujevnheter på en veldig god måte, selv om testbilen var utstyrt med 18-tommers felger og dekk i 40-profil. Det er denne innstillingen du bruker normalt og til kjøring hvor det er andre med i bilen. I sportsinnstilling er bilen fortsatt komfortabel, men litt hardere i dempingen. Det er først når du velger inntillingen "advanced" at det blir skikkelig sportslig. Da er demperinnstillingen optimert for best mulig veigrep og det uten hensyns til hvordan det oppleves inne i bilen. Det humper og smeller, men du verden for noen sportslige kjøreegenskaper. Du ligger klistret til veien og bilen følger alle høydeforskjeller i veibanen. Du må være virkelig motivert for å bruke denne innstillingen siden den er veldig kompromissløs. Du har også litt bedre gassrespons i "advanced", men ikke mye.

Sitter som limt

I svingene må du jobbe med kroppen for å holde hodet i loddrett stilling. Du kan holde god fart gjennom svingene og selv med understellet i comfort-innstilling oppfører bilen seg sportslig. S60R går på skinner og du merker ikke at firehjulsdriften kobler seg inn og ut. Vi opplevde både under- og overstyring, men hvis man er oppmerksom og kjører aktivt er det lett å kontrollere. Når vi kjørte bilen på Imola-banen i Italia hadde vi problemer med at de gode bremsene ikke tålte uendelig med juling. På landeveien derimot holder de greit til effekten i S60R.

Innimellom kjører vi biler som ikke er særlig morsomme i norske hastigheter og vi var redd dette også skulle bli tamt etter at har kjørt bilen så rått det er mulig på en Formel 1-bane. Det var selvfølgelig moro å kjøre ekstremt fort, men dette er også en morsom bil i mer normale hastigheter.

Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er vanlig i denne klassen, men her kan det deaktiviseres i to nivåer. Det første nivået tillater mer overstyring og er egentlig forholdsvis passende hvis du vil bli holdt litt i ørene. Vi kjørte med denne innstillingen og ble ikke hemmet av det i hele tatt. Snarere tvert imot er det greit å vite at hjelpen er der uten å ødelegge for kjøringen. Hvis du vil koble systemet helt ut trykker du fem ganger på DSTC-knappen. Da er du helt på egen hånd med fordelene og ulempene det medfører.

R

Volvo startet sin R-historie med den gule 850 T-5R i 1995. Elsket av sjåfører og hatet av forsikringsselskaper. 850 R kom året etter og i 1997 kom S70R og V70R. Disse holdt koken helt frem til V70, slik vi kjenner den i dag, kom på begynnelsen av år 2000. Nå, altså tre år inn i livet til V70, kommer både S60R og V70R. Begge disse bilene får en ny femsylindret turbomotor med 300 hestekrefter. Modellen med den nye 6-trinns manuelle girkassen har også 400 newtonmeter, mens modellen med automatgir blir avspist med 350. Vi har ikke kjørt bilen med automat, men av akselerasjonstallene ser vi at ytelsene synker dramatisk. 0 til 100 kilometer i timen stiger fra 5,7 sekunder på S60R med manuelt gir til 7,5 sekunder med automat.

Her finner du mer om priser og konkurrenter.