Motor og kjøreegenskaper

Avensis 1.8 har en nydelig motor og et hjuloppheng som produserer svært høy komfort. Girkasse og kjøreegenskaper kunne imidlertid vært bedre.

Motor og kjøreegenskaper


Nye Avensis kommer med fire motoralternativer, tre bensinmotorer og én diesel. Vårt testeksemplar var utrustet med 1,8-liters bensinmotor, en motor som gjør en usedvanlig god jobb. Kraftkilden yter respektable 129 hestekrefter og 170 newtonmeter, noe som holder til at den 1,3 tonn tunge stasjonsvognen oppleves som sprek. Øvelsen 0 til 100 går unna på 10,5 sekunder og motorkraften er tilstrekkelig til å gjennomføre trygge forbikjøringer.

Bredt register

Takket være avansert ventilteknologi kjennetegnes nemlig 1,8-literen ved et bredt effekt- og momentregister. Motoren er med andre ord både seig i bunn og sprek på topp, noe som ikke er en selvfølge for motorer som må klare seg uten hjelp fra turbo eller kompressor.

Variable ventiltider sørger imidlertid for at Toyota-motoren trekker rent allerede fra 1.000 o/min og leverer merkbar akselerasjon fra 1.600 omdreininger. Deretter trekker motoren stadig bedre opp i mot 4.000 o/min, der den virkelig begynner å trives. Fra dette turtallsområdet leverer motoren et flott skyv helt opp til rødmerkingen ved 6.400 o/min - ja faktisk litt forbi rødmerkingen også. Gassresponsen er kvikk, ikke minst i de høyere turtallsområdene, noe som sørger for at man alltid har følelsen av å ha krefter i reserve.

Litt treg til å starte

Motor og kjøreegenskaper


Forbruket er oppgitt til 0,72 liter per mil ved blandet kjøring, noe som er normalt i denne klassen. Takket være den 60 liter store tanken gir dette en rekkevidde på over 80 mil. Vi målte et forbruk på 0,95 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som er bra med tanke på bilens størrelse.

Vi har kun én innvending mot 1,8-literen, den er litt treg til å starte. Dette er ikke noe stort problem, men forhindrer at motoren kan betegnes som perfekt, noe vi ellers ville vært fristet til.

Motstand i girkassen

Heller ikke girkassen er perfekt - overraskende nok. Toyota er nemlig kjent for å levere flotte og lettbetjente manuelle girkasser. Vi synes imidlertid Avensis-girkassen produserer mer motstand ved girskift enn det vi er vant til fra Toyota. I tillegg tar kløtsjen uvanlig langt inne, noe som resulterer i skrapelyder hvis man ikke er svært nøye med å trykke kløtsjpedalen helt i bunn ved giring.

Når det er sagt - girkassen er på ingen måte en katastrofe. Den skinntrukkede girspaken er god å holde i og vandringen mellom trinnene er kort. Femtegiret er lagt relativt høyt, i den forstand at turtallet legger seg pent på 2.600 o/min i 100 kilometer i timen. Resultater er at motorlyden knapt er hørbar.

Svært god over ujevnhetene

Motor og kjøreegenskaper


Det er ingen tvil om at komfort må ha vært høyt på agendaen da Toyota utviklet nye Avensis. Hjulopphenget arbeider nemlig usedvanlig bra over alle slags ujevnheter. Alt fra trikkeskinner og brostein til fartsdumper og telehiv takles på en forbilledlig måte. Alt føreren merker er dumpe og behagelige lyder fra dekk og hjuloppheng.

Avensis produserer med andre ord en komfort som trekker tankene mot dyre tyskere, og som går utenpå de aller fleste japanske og europeiske mellomklassebiler.

Dvask styring

Dessverre har Toyota lagt mindre vekt på det sportslige. Den elektriske servostyringen oppleves som lett og dvask og gir relativt dårlig kontakt med forhjulene. Det er synd at både 1,6- og 1,8-liters-variantene har fått denne styringen. 2,0-literen og dieselutgaven har nemlig fått en mye finere og mer tradisjonell hydraulisk styring. Trøsten må bli at en elektrisk servostyring er billigere å eie, i det den er vedlikeholdsfri.

Den lette styringen innbyr altså ikke til sportslig kjøring. I tillegg er bilen relativt myk, noe som resulterer i at den krenger noe mer enn for eksempel Ford Mondeo, som er kjent for sportslige kjøreegenskaper.

Sitter godt på veien

Når det er sagt, Avensis sitter godt på veien og må provoseres hardt før den slipper på tørt føre. Ved brå manøvre blir det imidlertid klart at bilen i utgangspunktet er en understyrer, som under press helst ønsker å svinge litt mindre enn føreren. Det skal imidlertid ganske mye til før bilen nekter å følge rattbevegelsene.

Ved tett påfølgende provokasjoner kommer til slutt hekken, noe som kan oppleves som litt dramatisk på tørr asfalt, men som er morsomt og lett å ta inn på sleipere underlag.

ESP ikke tilgjengelig

Motor og kjøreegenskaper


Ved normal kjøring er Avensis imidlertid trygg og forutsigbar. Likevel er det hevet over enhver tvil at også Avensis ville blitt en enda tryggere bil med ESP (elektronisk stabilitetskontroll), ikke minst på vinterføre. ESP, som kalles VSC på Toyota-språket, er imidlertid ikke tilgjengelig i kombinasjon med 1,8-liters motor, noe som viser at Toyota henger litt etter sine europeiske konkurrenter når det kommer til aktiv sikkerhet.

Skiver også bak

Bremsene er det imidlertid lite i veien med. Avensis 1,8 har bremseskiver både foran og bak, de fremre er i tillegg ventilerte. Disse jobber sammen med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og sørger for at bilen opptrer stabilt ved nødbremsing. Bremsekraftfordeleren kunne imidlertid gjerne jobbet enda litt raskere, det hender at bevegelsene oppleves som litt voldsomme når bremsekraft forskyves rundt i systemet.

De blokkeringsfrie bremsene jobber tett opp mot låsing, noe som gir god kontakt med underlaget og korte bremsestrekninger.

En nydelig motor og svært høy komfort, men litt skuffende girkasse og styring. La oss ta en titt inn i nye Avensis - som imponerer med sitt flotte interiør.